IJs en sneeuw trotseren met volledig elektrische aandrijving: de laatste wintertest met de nieuwe BMW iX1
De komende modelgeneratie van de BMW X1 zal ook worden aangeboden met de vijfde generatie BMW eDrive-technologie voor lokaal emissievrij rijplezier. Onlangs zijn de laatste wintertests uitgevoerd.
Het aftellen is begonnen voor de derde generatie van de BMW X1 – en voor het eerste volledig elektrisch aangedreven Sports Activity Vehicle (SAV) in het premium compacte segment. De nieuwe BMW iX1 heeft de rijdynamiektests in het wintertestcentrum van BMW Group in Arjeplog, Noord-Zweden, met succes afgerond. Op besneeuwde wegen en speciaal geprepareerde ijspistes rond de stad Arjeplog, dicht bij de poolcirkel, slaagde hij samen met de conventioneel aangedreven en plug-in hybride varianten van de nieuwe BMW X1 voor de geïntegreerde toepassingstests van zijn aandrijflijn en onderstelsystemen. Opnieuw heeft een volledig elektrisch model van de BMW Group daarmee de laatste fase van het ontwikkelingsproces bereikt.
Veeleisende proeve van bekwaamheid
Deze test van kracht en uithoudingsvermogen bij zeer lage temperaturen en winterse wegomstandigheden onderwierp de elektrische motoren, de elektrische vierwielaandrijving, de hoog-voltage accu, de vermogenselektronica en de laadtechnologie van de BMW iX1 aan een bijzonder veeleisende proeve van bekwaamheid. De vijfde generatie BMW eDrive-technologie maakt gebruik van de nieuwste accutechnologie en intelligent warmtebeheer om korte laadtijden en een grote actieradius mogelijk te maken, zelfs bij extreme temperaturen onder het vriespunt. Met twee elektromotoren (één op de vooras en één op de achteras), waarvan de vermogensafgifte nauwkeurig wordt gecoördineerd om de tractie en dynamische prestaties te optimaliseren, en de extreem snel reagerende wielslipbegrenzingstechnologie is de BMW iX1 perfect toegerust om op elk terrein goed vooruit te komen.
Finetuning
In het wintertestcentrum van de BMW Group in Arjeplog worden de aandrijf- en onderstelsystemen van nieuwe modellen aan een proces van uitzonderlijk gedetailleerde finetuning onderworpen. Besneeuwde wegen en bevroren meren die speciaal voor deze testprogramma’s zijn geprepareerd, bieden de ontwikkelings- en testingenieurs van de BMW Group de ideale omstandigheden om het samenspel van de motoren, de elektrische vierwielaandrijving en de ophangingsregelsystemen op de longitudinale en laterale dynamische grenzen af te stemmen. Met name de ijsoppervlakken bieden de perfecte, reproduceerbare omstandigheden om de samenwerking tussen de aandrijflijn en het onderstel in detail te onderzoeken en te optimaliseren. Dit intensieve testprogramma legt de basis voor betrouwbare, zekere rijeigenschappen – met het sportieve randje dat bestuurders van een BMW verwachten – en een goede totaalbeleving van de auto.
Flexibele voertuigarchitectuur
De BMW iX1 is de derde SAV van het merk met een volledig elektrische aandrijflijn en zal aan het modellengamma worden toegevoegd direct na de lancering van de nieuwe BMW X1, die gepland staat voor het najaar van 2022. Het volledig elektrisch aangedreven model is gebaseerd op een flexibele voertuigarchitectuur en zal op dezelfde assemblagelijn worden geproduceerd als de varianten met verbrandingsmotor en plug-in hybride uitvoeringen van de compacte SAV.