bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest

BMW gaat meer visnetten recyclen voor plastic onderdelen

BMW gaat meer visnetten recyclen voor plastic onderdelen

De ingenieurs van BMW passen nieuwe technieken toe om afgedankte visnetten een tweede leven te geven in nieuwe auto’s. Vanaf 2025 gaat BMW ‘de nieuwe klasse’ voorzien van plastic sierdelen die 30 procent gerecycled materiaal bevatten. BMW verzamelt afgedankte visnetten in havens rondom de hele wereld, om te voorkomen dat ze in de oceaan belanden.

Goed voor de aarde én de oceaan

De BMW iX en X1 krijgen al vloermatten die van gerecyclede visnetten en oude vloerbedekking gemaakt zijn. Maar in de volgende generatie auto’s zullen ook exterieurdelen van gerecycled plastic gemaakt worden. Dat leidt tot een 25 procent kleinere CO2-voetafdruk dan wanneer deze onderdelen op de gebruikelijke manier geproduceerd zouden worden. Maar het gaat niet alleen om het verkleinen van de CO2-voetafdruk. Ook het zuinig omspringen met waardevolle grondstoffen is een drijfveer voor BMW. Door te recyclen hoeft er minder nieuw plastic op petroleumbasis gebruikt te worden.

Een uniek productieproces

In samenwerking met het Deense bedrijf PLASTIX heeft de BMW Groep een nieuw productieproces ontwikkeld. Hierbij wordt afvalplastic vermalen tot korrels, voordat het gebruikt wordt om nieuwe sierdelen van te maken. Tot nu toe werd afvalplastic in de automotive industrie alleen gerecycled in de vorm van vezels. BMW is de eerste fabrikant die gerecycled plastic in mallen giet/injecteert voor de productie van auto-onderdelen. In dit proces wordt ruw materiaal gebruikt dat voor 30 procent uit maritiem plasticafval bestaat.

Streven naar meer

BMW gaat deze techniek toepassen voor zowel zichtbare als onzichtbare delen in auto’s van ‘de nieuwe klasse’. De BMW Groep heeft zichzelf het doel opgelegd om het aandeel van secundaire materialen in plastic geleidelijk te verhogen. Momenteel is dat ongeveer 20 procent, maar tegen 2030 wil BMW 40 procent gerecycled plastic gebruiken voor het bouwen van nie

MINI Cooper Multitone Edition staat symbool voor diversiteit

Overzicht

Betere prestaties, CO2-arme productie, aanzienlijk lagere kosten: BMW Group past vanaf 2025 innovatieve ronde BMW accucellen toe in NEUE KLASSE

HomeNieuwsBMW gaat meer visnetten recyclen voor plastic onderdelen