BMW Group gebruikt CO2-gereduceerd staal in wereldwijde productienetwerk
De BMW Group streeft systematisch zijn klimaatdoelstellingen voor het leveranciersnetwerk na en vermindert de CO2-voetafdruk van zijn staalinkoop aanzienlijk. Na de eerste contracten met Europese leveranciers heeft de BMW Group nu verdere overeenkomsten gesloten voor de levering van CO2-gereduceerd staal in de VS en China.
Op middellange termijn zal de BMW Group de CO2-besparing vergroten door overeenkomsten met extra staalleveranciers en zo de decarbonisatie van zijn leveranciersnetwerk consequent doorzetten. Ongeveer 20 procent van de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen van een middelgrote volledig elektrische auto is toe te schrijven aan staal – dat op de derde plaats komt, na batterijcellen en aluminium. Met zijn veelzijdige eigenschappen is staal niettemin een van de belangrijkste materialen voor de autofabricage en zal het niet minder belangrijk worden voor toekomstige autoconcepten en -generaties.
Focus op hernieuwbare energie in de VS en Mexico
Voor de regio Amerika zijn al overeenkomsten gesloten met binnenlandse staalproducenten Steel Dynamics (SDI) en Big River Steel, een vestiging van U. S. Steel, om hernieuwbare energiebronnen te gebruiken bij hun lokale staalproductie.
In de VS en Mexico wordt ongeveer de helft van de behoefte van BMW Group aan staal geleverd met behulp van het EAF-staalproductieproces (‘electric arc furnace’), dat gebruikmaakt van elektrische energie om ijzer- en staalschroot te smelten. Dit productieproces biedt veel mogelijkheden voor CO2-besparing, vergeleken met staalproductie op basis van kolen in een hoogoven. Het CO2-gereduceerde staal wordt vervolgens in de BMW Group fabrieken Spartanburg en San Luis Potosí gebruikt om carrosserieën voor BMW’s te maken. Door zijn materiaaleigenschappen is staal uit vlamboogovens bijzonder geschikt voor gebruik in structurele onderdelen zoals de onderzijde van auto’s.
Gebruik van innovatieve technologieën in China
In China heeft de BMW Group in augustus al een overeenkomst gesloten met staalfabrikant HBIS Group, die de fabrieken van de BMW Group in Shenyang vanaf 2023 zal voorzien van staal dat is geproduceerd met een verminderde CO2-uitstoot. De HBIS Group stapt geleidelijk over op een op waterstof gebaseerde methode in combinatie met elektrische boogovenstaalproductie om vanaf 2026 verdere CO2-besparingen mogelijk te maken. De BMW Group zal de eerste autofabrikant in China zijn die CO2-gereduceerd staal van de HBIS Group in serieproductie gebruikt.
CO2-gereduceerd staal in Europa
De BMW Group heeft een overeenkomst gesloten met Salzgitter AG voor de levering van staal met een lagere CO2-uitstoot. Het plan is om het staal vanaf 2026 te gebruiken bij de serieproductie van auto’s in de Europese fabrieken van de BMW Group. De BMW Group tekende in oktober vorig jaar al een overeenkomst met de Zweedse startup H2 Green Steel. Het bedrijf zal de Europese fabrieken van de BMW Group voorzien van staal dat uitsluitend wordt geproduceerd met behulp van waterstof en elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen.