Van Poelgeest

BMW opnieuw populairste premiummerk in Nederland

BMW opnieuw populairste premiummerk in Nederland

BMW heeft afgelopen jaar in ons land de concurrentie in het premium segment opnieuw op afstand weten te houden. Opvallend was daarbij het feit dat ruim 39% van de verkopen van BMW en MINI bestond uit geëlektrificeerde auto’s. De BMW iX3 was het best verkochte elektrische model in het premium segment.

Succes voor BMW iX3 en MINI Electric
Hoewel het een uitdagend jaar was door onder meer de chiptekorten, heeft BMW Group Nederland het succes van 2020 weten te continueren. BMW wist het aandeel in zijn segment te vergroten naar  31,5 procent en bleef onbetwist aan kop in het premium segment, met een grote afstand tot de concurrenten. De BMW iX3 speelde een belangrijke rol in dit succes: met 2.733 exemplaren was dit het best verkochte elektrische model in het premium segment. Dankzij de indrukwekkende performance van de MINI Electric wist het merk in het tweede halfjaar bijna 10 procent marktaandeel te halen. In Nederland was afgelopen jaar was 1 op de 5 MINI’s een MINI Electric.

“De BMW, MINI en Motorrad dealers hebben samen met de collega’s van BMW Group Nederland fantastisch gepresteerd in een jaar dat qua uitdagingen niet onderdeed voor 2020”, vertelt Anne Brons, CEO BMW Group Nederland. “De dealers hebben niet alleen bijgedragen aan de financiële prestaties, ze hebben zich op vele vlakken verder ontwikkeld. Denk aan een klantreis die de digitale en fysieke werelden nog beter verenigt of de ondertekening van het dealer duurzaamheidsconvenant. Een wereldwijde primeur in de BMW dealerorganisatie waarmee duurzaamheid nog tastbaarder wordt voor de klanten in de showroom.”

39 procent had een stekker
BMW verkocht in Nederland in 2021 18.662 auto’s, een plus van 3,7 procent ten opzichte van 2020 in een markt die 9 procent daalde ten opzichte van 2020. De elektrificatie kreeg in 2021 een boost: ruim 39 procent van de verkochte modellen van BMW en MINI modellen was een auto met stekker, een stijging van 18 procent in vergelijking met 2020. Dit hoge percentage is vooral te danken aan de bijzonder populaire BMW iX3, de MINI Electric en de BMW iX, het technologische vlaggenschip van het merk.

BMW i4 is kernmodel
Eind 2021 werden ook de eerste exemplaren van de BMW i4 afgeleverd. Dit model is het eerste kernmodel van de fabrikant die over elektrificatie beschikt en zal het naar verwachting dit jaar goed gaan doen in ons land. “Wij hebben grote ambities op het vlak van elektrificatie”, verzekert Brons, “Nederland heeft een voortrekkersrol, maar die krijg je niet vanzelf. Het is een enorme transitie die niet alleen heel veel investeringen vergt van BMW Group, maar ook van ons en van de dealers. Het maakt dat we voor het hoofdkantoor relevant zijn, daar ben ik heel trots op.”

BMW Motorrad 12 jaar marktleider
Ook op het gebied van motorfietsen bleef de vraag hoog. Opnieuw wist BMW Motorrad hiervan te profiteren, het was voor het twaalfde jaar op rij het best verkochte motorfietsmerk in ons land. Anne Brons: “Bij tien jaar was ik al hevig onder de indruk en bij twaalf jaar marktleiderschap lijkt het een vanzelfsprekendheid te worden. Ik weet echter heel goed dat dat niet zo is. Je wordt niet vanzelf nummer één en je blijft het al helemaal niet vanzelf. Onze dealers én het Motorrad team onder leiding van Tom Crooijmans hebben hier keihard voor gewerkt en gedurende het jaar de juiste keuzes gemaakt. Het is een ongekende prestatie!”

Safe Drive Zones pilot van BMW maakt het verkeer in steden veiliger

Overzicht

Dubbel prijs in de VRM BMW M2 Cup

HomeNieuwsBMW opnieuw populairste premiummerk in Nederland