Proefprojecten in uitvoering: gebruikte bakolie voorziet de logistiek van BMW Group van energie.
De toekomst is al realiteit op de Autobahn: tussen de BMW-fabriek in München en Landau an der Isar, ongeveer 120 km naar het noordoosten, zie je meerdere keren per dag vier vrachtwagens heen en weer rijden. Ze worden ingezet door de logistieke dienstverlener Guggemos (GV Trucknet). Hun groene stickers verwijzen naar hun ecologische karakter: “Ich tanke HVO100, um CO2-Emissionen zu senken”. Oftewel: “Ik rijd op HVO100 om de CO2-emissie te verlagen”. De vrachtwagens leveren just-in-time voorraden van Landau naar de fabriek in München en rijden sinds december 2022 op hernieuwbare HVO100-diesel. Dit maakt deel uit van een proefprogramma van een jaar om de nieuwe brandstof te testen in de praktijk. In maart 2023 werd de HVO100-testvloot uitgebreid met nog eens zes vrachtwagens, ditmaal van DB Schenker. Ze rijden heen en weer tussen het BMW Group Supply Centre in Eching, even ten noorden van München, om magazijnonderdelen af te leveren bij de fabriek – een rit van ruim 40 km per keer.
Verschillende afvalproducten
HVO staat voor ‘hydrotreated vegetable oil’ en het getal ‘100’ in de naam van de brandstof bevestigt dat conventionele dieselvoertuigen 100 procent kunnen tanken met de volledig hernieuwbare brandstof. HVO100 wordt gemaakt van verschillende afvalproducten, residuen en hernieuwbare grondstoffen, waaronder gebruikte bakolie. Vergeleken met fossiele diesel wordt er maximaal 90 procent minder CO2 geproduceerd well-to-wheel. Gemiddeld ligt het brandstofverbruik met HVO100 ongeveer 3 procent hoger, maar de tien vrachtwagens die momenteel proefrijden met de brandstof – ook bekend als ‘Neste MY Renewable Diesel’, gemaakt door het Finse Neste – voor de BMW Group zullen naar verwachting tot 800 ton minder CO2 per jaar uitstoten dan met conventionele diesel.
Volgende stap
Het vooruitstrevende HVO100-proefproject is de volgende stap in de consequente uitvoering van de Green Transport Logistics Strategy van de BMW Group – een integraal onderdeel van de BMW iFACTORY. De BMW Group gebruikt op verschillende locaties al elektrische en op gas rijdende vrachtwagens, en in het Hydrogen Competence Centre in Leipzig worden door waterstof aangedreven vloertransportbanden gebruikt voor de dagelijkse werkzaamheden.
Het gebruik van HVO100 biedt belangrijke voordelen: voertuigen en motoren hoeven niet te worden aangepast om op de milieuvriendelijke brandstof te rijden, en HVO kan puur of gemengd met fossiele brandstof in elke verhouding worden gebruikt. Het kan ook worden geleverd via de bestaande infrastructuur van tankstations.
Katalytische reactie
De partner van BMW Group bij het huidige HVO100-proefproject is het Finse bedrijf Neste. Hun met waterstof behandelde plantaardige olie is gebaseerd op de gepatenteerde NEXBTL-technologie en wordt uitsluitend geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen, waarbij plantaardige oliën via een katalytische reactie met waterstof worden omgezet in koolwaterstoffen. HVO-diesel is echter niet hetzelfde als biodiesel, dat via een ander proces wordt geproduceerd.
Door de nieuwe brandstof te gebruiken in de transportlogistiek wil de BMW Group uitzoeken hoe de hernieuwbare diesel gebruikt kan worden in de dagelijkse praktijk en hoe kostenefficiënt hij is. Daartoe evalueert een team van deskundigen van BMW Group aspecten als brandstofverbruik met verschillende ladingen, bij verschillende snelheden, in uiteenlopende weersomstandigheden en over kortere en langere afstanden.