Van schroot tot grondstof: Car2Car-project ontwikkelt technologieën om de recycling van afgedankte voertuigen te verbeteren.
De BMW Group leidt met overheidssteun een nieuw project dat de circulaire economie in de autoproductie onderzoekt. Het bedrijf werkt samen met vertegenwoordigers van de recyclingindustrie, grondstoffenverwerkers en de wereld van de wetenschap aan manieren om de kwaliteit van secundaire grondstoffen te verbeteren die worden verkregen uit de recycling van afgedankte voertuigen.
Met € 6,4 miljoen steun van het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie in het kader van zijn financieringsrichtlijnen voor ‘Nieuwe voertuig- en systeemtechnologieën’ richt het Car2Car-project zich op de materialen aluminium, staal, glas, koper en kunststof. In de toekomst moeten innovatieve demontage- en geautomatiseerde sorteermethoden het mogelijk maken veel grotere hoeveelheden van de uit autowrakken teruggewonnen grondstoffen geschikt te maken voor de productie van nieuwe auto’s dan tot nu toe het geval was. Dit project omvat ook een end-to-end evaluatie van zowel de ecologische als de economische effecten van gesloten recycling van de onderzochte materialen.
Van 30 naar 50 procent.
De BMW Group heeft zich ten doel gesteld het aandeel van secundaire materialen in de nieuwe modellen van zijn merken te verhogen van ongeveer 30% nu tot 50%. Om dit te bereiken, wordt tijdens het ontwerpproces van nieuwe modellen al rekening gehouden met de recyclebaarheid van de gebruikte materialen. Ook het heroverwegen van de manier waarop materialen uit auto’s worden teruggewonnen aan het einde van hun levenscyclus is van groot belang. De uit recycling verkregen grondstoffen kunnen alleen worden gebruikt als onderdeel van een circulaire economie als ze ook voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen die de BMW Group verwacht van materialen voor premium auto’s.
Kunstmatige intelligentie maakt een efficiënte circulaire economie mogelijk.
Het Car2Car-consortium zoekt een optimale balans tussen het demontageproces en post-shredder technologieën vanuit een kwalitatief, economisch en ecologisch perspectief – om zoveel mogelijk van de waarde die aanvankelijk in de fabricage van een auto is geïnvesteerd te behouden. De huidige recyclingprocessen vergen veel handwerk en leiden tot verlies van materiaalzuiverheid, waardoor ze slechts voor een zeer klein aantal auto-onderdelen economisch levensvatbaar zijn. Car2Car wil gedegen aanbevelingen doen voor een innovatief kader waarmee een efficiënte circulaire economie in de toekomst meer toegevoegde waarde kan leveren dan mogelijk is door conventionele, lineaire procesketen te volgen.
Digitale technologie en kunstmatige intelligentie kunnen worden gebruikt om recyclingprocessen die tot nu toe handmatig werden uitgevoerd in toenemende mate te automatiseren en te versnellen. Het ontmantelingsproces kan bijvoorbeeld gedeeltelijk of zelfs in hoge mate worden geautomatiseerd met behulp van robotica-technologie. De integratie van systemen voor optische en AI-ondersteunde detectie en sortering van herbruikbare materialen in het post-shredderproces brengt een aanzienlijke verbetering van de kwaliteit en zuiverheid van aluminium, staal, glas, koper en plastic materialen met zich mee.
Andere sensortechnologie,
Om dit te bereiken, is het idee om onder andere sensortechnologie te ontwikkelen met behulp van AI-gebaseerde materiaaldetectie en andere spectroscopische methoden (bijvoorbeeld lasergeïnduceerde plasmaspectroscopie) die verschillende staal- en aluminiumlegeringen kan identificeren. Op deze manier is het mogelijk grondstoffen te verkrijgen met een veel hogere zuiverheidsgraad. Dit vergroot de hoeveelheid secundaire grondstoffen die geschikt zijn voor de productie van nieuwe auto’s, terwijl er ook veel minder bewerkingen nodig zijn om schroot om te zetten in herbruikbare grondstoffen. Dit geldt voor alle materialen.