Op de autosalon van Frankfurt kon het publiek eindelijk kennis maken met de elektrische MINI. Er stonden twee modellen: de grijze met opvallende felgele accenten bekend van de introductie, en een donkerblauw examplaar dat in uiterlijk, uitgezonderd van een enkel stekker-logo, nauwelijks van de andere MINI’s te onderscheiden was. Een elektrische auto hoeft immers niet altijd op te vallen.
Een volledig elektrische variant is een logische stap in de ontwikkeling van de MINI. De BMW Group heeft de ambitie uitgesproken om in 2021 niet minder dan één miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben, en de MINI Electric gaat hier een belangrijk onderdeel van vormen. Met een bereik van 235 tot 270 kilometer is dit de ideale elektrische stadsauto. Via een snellader is de accu in 35 minuten weer tot 80% vol en kun je weer verder knallen.
Want knallen, dat kun je. Bij de ontwikkeling van de MINI Electric was het belangrijk dat het een echte MINI bleef: niets van het rijplezier dat iedereen gewend is van MINI mocht verloren gaan. Het resultaat is dan ook een elektrische auto die er niet alleen uit ziet als een MINI, maar ook rijdt als een MINI. Het vermogen van 181pk, gecombineerd met het altijd aanwezige koppel van een elektrische aandrijving, draagt hier zeker aan bij.
De MINI Electric is er alleen in Cooper S uitvoering. Buiten de elektrische aandrijving is de MINI Electric gelijk aan andere MINI’s. De accu’s liggen onder de vloer, dus ook de ruimte in de koffer is behouden. Het is daarom maar goed dat er een groot bord met “MINI Electric” boven het blauwe examplaar op de IAA hing: hierdoor is het de bezoekers direct duidelijk dat dit toch echt een elektrische MINI is. Voor het geval ze het niet doorhadden.