MINI Cooper: hoe een kleine auto de wereld veroverde
Als u aan Britse auto’s denkt dan denkt u aan de MINI Cooper. Het is een iconische naam en volkomen terecht want autokenners riepen het uit tot de op een na meest revolutionaire auto van de 20e eeuw! Zelfs vandaag de dag worden nieuwe modellen uit de MINI Range nog steeds MINI Cooper genoemd. En die naam dragen de auto’s met eer! Want met een MINI Cooper kan u altijd thuiskomen.
Op dit moment staan er bij Van Poelgeest 88 MINI Cooper’s op voorraad.
Al vanaf € 18.860,- en tot € 62.505,-.
De MINI Cooper range 2023
De MINI range is uitgebreider dan ooit in 2023. U heeft bij van Poelgeest de keuze uit de standaard MINI Cooper 3-deurs of 5-deur, de MINI Cooper cabrio, de grotere MINI Clubman en MINI Countryman en zelfs een elektrische variant, de MINI Electric. Ter ere van John Cooper, hebben de MINI’s race-uitvoeringen die als John Cooper Works edities worden aangeboden. Het oorspronkelijke idee van de MINI Cooper zal zo nooit verloren gaan!
Cooper, de meest gewilde motoruitvoering van MINI
Mensen spreken vaak over MINI Cooper, in historisch perspectief is dit ook helemaal correct. Binnen de nieuwe MINI’s is Cooper de meest gewilde motoruitvoering van MINI, zuinig en toch lekker pittig!
De andere MINI motoren van MINI staan bekend als:
- One First (1.200cc, 75PK)
- One (1.500cc, 102PK)
- Cooper (1.500cc, 136PK)
- Cooper S (2.000cc, 192PK)
- Cooper SE (1.500cc, 224PK)
- JCW, John Cooper Works (2.000cc, 231 – 306PK)
MINI Cooper occasions en nieuwe modellen op voorraad
Hoe de MINI Cooper werd ontworpen
De klassieke MINI Cooper is eigenlijk gebaseerd op de Mini Minor van autofabrikant Morris. Het model werd in de jaren ’60 onder handen genomen door racewagenconstructeur John Cooper. Een echte vakman die al een reputatie had binnen de Formule 1 en goed bevriend was met Morris-ontwerper Sir Alec Issigonis, de eigenlijke ontwerper van de MINI.
Issigonis kreeg in 1959 de opdracht om een personenauto voor 4 personen te maken, compact, goedkoop en betrouwbaar. Zo tekende hij op een servet de eerste ruwe vorm die we nu herkennen als de iconische MINI Cooper. Het uiteindelijke ontwerp werd vooral geroemd omdat hij “van binnen groter leek dan van buiten”. Een meesterzet was om de MINI Cooper-motor in de breedte te monteren in plaats van de lengte. Zo won Issigonis kostbare meters die ervoor zorgden dat zelfs lange volwassenen comfortabel zaten in de MINI én alsnog hun bagage kwijt konden!
MINI Cooper wint de Rally van Monte Carlo
In de jaren ‘60 startte de vruchtbare samenwerking tussen Sir Alec Issigonis en John Cooper. Al jaren goede vrienden, had John Cooper zijn sporen verdiend op het Formule 1 circuit. Het ene meesterlijke ontwerp na het andere kwam uit zijn vingers, dus Issigonis wist meteen dat hij zijn man had gevonden. De MINI Morris was namelijk een hit maar nog niet onder de sportieve rijders. John Cooper stemde toen in en ze besloten naar de maan te schieten met hun ambities: de Rally van Monte Carlo winnen!
De MINI werd door John Cooper verlaagd, voorzien van een racechassis en een krachtige aangepaste 70 pk motor. John Cooper bouwde tevens een vooraandrijving voor de MINI Cooper. En zo geschiedde het dat zijn kleine racemonster maar liefst 3 keer de Rally van Monte Carlo won in de jaren ’60! De MINI Cooper was een ster! Voor wie? Eigenlijk voor iedereen wel.
MINI Mania: iedereen wil een MINI Cooper!
Weinig auto’s wisten de geest van de ‘swinging sixties’ zo te symboliseren als de MINI Cooper. Het compacte autootje was een fenomeen in de drukke Londense straten. Bovendien was hij betaalbaar, dus iedere familie kon er wel een aanschaffen en opleuken in zijn eigen stijl. Daar hielpen de fabrikanten graag aan mee door een groot aantal opties en uitvoeringen aan te bieden. Ook vandaag de dag staat de MINI Cooper bekend als een alleskunner die afgeleverd wordt precies zoals u wilt.
Iedereen had al gauw een MINI Cooper, van alle leden van The Beatles tot aan Enzo Ferrari!
BMW neemt MINI over
De populariteit van de MINI Cooper haperde vanaf de jaren ’70. De innovatie werd teruggeschroefd en een reeks aan overnames van de Britse fabrikant deed de moed nog verder in de schoenen zakken. De MINI bleef in productie en onverminderd een icoon, maar dan wel een die op klassieke evenementen te vinden was.
Toen nam BMW MINI over in 1996. De eerste reacties waren begrijpelijk gemixt: kon een Duitse fabrikant de Britse auto wel eer aandoen? Een belofte werd datzelfde jaar nog gemaakt door BMW aan de MINI-medewerkers en fanaten: er zou een moderne MINI komen om het nieuwe millennium in te luiden! De ontwerpafdeling van BMW ging aan de slag maar het was alles behalve makkelijk om de MINI Cooper DNA compatible te maken met de vlijmscherpe bolides van BMW.
Nieuwe MINI Cooper voor het nieuwe millennium
De eerste versies van de nieuwe MINI werden op diverse autoshows getoond en de reacties waren lauwtjes. Nog te veel zag men BMW door de ontwerpen heen schijnen. De aerodynamische racevormen werden gelukkig afgezwakt om terug te keren naar een meer traditionele MINI Cooper carrosserie. Het resultaat werd – zoals beloofd – in 2000 aan de wereld getoond: de nieuwe MINI Cooper was een stuk groter, maar nog steeds een compacte auto voor een redelijke prijs. En het belangrijkste: de fans zagen zonder twijfel een MINI Cooper! De carrosserie, de kleuren, posities van de verlichting en zelfs het dashboard en het klkkenspel; BMW had de MINI omarmd en slechts verbeterd waar het nodig was.
Dat zagen MINI en BMW ook terug in de verkoop. Het eerste jaar verkocht de nieuwe MINI ONE 25.000 exemplaren. Daarna ging het al in de honderdduizenden en de teller staat nog steeds niet stil. Tegenwoordig worden er jaarlijks meer dan 300.000 MINI’s verkocht.
MINI Cooper in Nederland
Dat de nieuwe MINI Cooper onder BMW een daverend succes was, moge duidelijk zijn. De compacte Britse auto is nog steeds niet weg te denken van de Nederlandse wegen. Sterker nog, de nieuwe MINI is meer verbonden dan ooit met ons land. Jarenlang was dé MINI Cooper Flagship Store van Europa te vinden in Amsterdam. En sinds 2014 wordt de 3e generatie MINI geproduceerd bij VDL Nedcar in Born, Limburg. Eerst de hatchback en vanaf 2015 de MINI Cabrio en sinds 2016 de MINI Countryman.
De MINI Cooper begon ooit als een compacte, goedkope auto voor het post-Tweede Wereldoorlog gezin. Vandaag de dag is het veel meer en Issigonis en John Cooper zagen dat ook. De MINI Cooper symboliseert rijplezier; die eerste keer dat u achter het stuur mocht plaatsnemen en zelf uw weg mocht bepalen. Niet voor niets beschrijven veel MINI Cooper-bestuurders dit als het ‘kartgevoel’. De auto zit zo laag bij de grond, is zo wendbaar en rijdt zo snel, het is onmogelijk om er geen plezier aan te beleven.