Elektrische MINI als Safety Car bij Formule E
BMW is druk bezig met de safety cars. Bij de MotoGP rijden de BMW M3, M4 en M5, alle drie aangepast naar de eisen van de MotoGP. Maar in 2021 blijft het niet bij de MotoGP: De MINI Electric Pacesetter, geïnspireerd door John Cooper Works (JCW), is de eerste elektrische MINI als Safety Car voor FIA Formula E World Championship.
John Cooper Works ontmoet de elektrische mobiliteit
Door middel van deze samenwerking verbindt MINI de elektrische toekomst aan de rijke racehistorie van John Cooper Works. Volgens Bernd Körber, Head of MINI, heeft de MINI Electric al bewezen dat rijplezier en elektrische aandrijving wel degelijk goed gecombineerd kunnen worden. Maar de MINI Electric inspired by JCW gaat zeker een stap verder en combineert het sportieve karakter van het merk JCW met elektrische mobiliteit. Deze MINI Electric is alleen ontwikkeld als safety car voor de Formula E en is dan ook beslist niet voor de openbare weg bedoeld. Echter laat dit wel zien welke richting er mogelijk is voor de elektrificatie van JCW. Het is volgens Bernd Körber wel duidelijk: “Elektrificatie en John Cooper Works passen goed bij elkaar.”
Het exterieurdesign: Maximale dynamiek
Wat betreft het uiterlijk van de MINI Electric Pacesetter inspired by JCW; het uiterlijk is specifiek ontwikkeld voor het circuit. “Het design is een spannende symbiose van technische precisie en emotie”, verklaart Oliver Heilmer, Head of MINI Design. Veel componenten zijn ontworpen op basis van puur technische overwegingen. Er is nauw samengewerkt met de collega’s van BMW Motorsport aan de vorm van bijvoorbeeld de wielkasten en van de voor-en achterbumper en daarbij het besparen van gewicht.
Natuurlijk zijn de klassieke MINI-elementen – de ronde koplampen en de zeshoekige grille – nog steeds aanwezig, voor het direct herkenbare MINI-familiegezicht. Daarbij komen de typische John Cooper Works-elementen nog om de hoek kijken voor de sportieve uitstraling. Een voorbeeld hiervan is de lage voorspoiler met extra splitter aan weerszijden.
Verder verwijzen de dichte ‘grille’ en het MINI Electric-logo naar het elektrische hart in de safety car. Het Elektrische element van de MINI Electric blijft niet het enige positieve. Dankzij de elektromotor is er geen behoefte aan koeling. Daarom is het bovenste gedeelte van de grille gesloten om de aerodynamica verder te verbeteren. Alleen het onderste deel van de grille en de opvallende, vierkante luchthappers voor koeling van de remmen zijn nog open. Verder zijn de witte flitslichten van de safety car ook in de motorkap geïntegreerd. De kenmerkende motorkapstrepen lopen over het dak naar de achterzijde.
Zichtbare racegenen van MINI: de flanken.
Door de spatbordverbreders en sportieve dorpels oogt de auto bij stilstand al snel! Samen met de wielen, met een nog grotere diameter dan standaard (die de wielkasten bijna volledig vullen), versterken deze elementen de klassiek geworden ‘MINI stance on the wheels’. Met de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie, ontstaat er een beeld van stabiliteit.
De spatbordverbreders en spoilers zijn 3D-geprint van gerecycled koolstofvezel. Door deze componenten gele accenten te geven, wordt de verbeterde luchtstroming geaccentueerd rond deze elementen. Het design in Black-neon met Orange geeft de gesmede lichtgewicht vierspaaks 18-inchwielen van de MINI John Cooper Works GP extra optische diepte en verfijning.
Met als basiskleur voor de carrosserie de matte zilverkleur, die vanaf de voorzijde doorloopt tot voorbij het midden van de auto, geeft een prachtig contrast met de hoogglanzende wrap in twee tinten: Highspeed Orange en Curbside Red metallic. Op de zijkanten zie je een zwartwit geblokte vlag, naast een groot MINI Electric- logo. Dit logo is verder te vinden op de grille, het dak en de achterzijde. Verder wordt er uiteraard voldaan aan de eisen van de officiële safety car, die de FIA verlangt.
De achterzijde: breder en opvallender!
Ook aan de achterzijde zijn gele kleuraccenten terug te vinden op de zwart en Curbside Red metallic uitgevoerde achterzijde. De prominent op het dak geplaatste achterspoiler is ook voorzien van gele accenten én de waarschuwingsverlichting. Deze spoiler is ook 3D-geprint in de MINI-fabriek in Oxford. Verder is de MINI voorzien van uitsneden bij de achterwielen, waardoor de racebanden goed zichtbaar zijn. Tussen de achterwielen is een diffuser gemonteerd. Ook maken de accenten in Energetic Yellow en de afwezigheid van uitlaatpijpen duidelijk, dat de auto puur elektrisch is aangedreven.
Het interieur: more is less!
Bij het ontwerpen van het interieur is er gekozen voor het absolute minimum: alleen de voorstoelen zijn gebleven. Deze stoelen zijn voorzien van een zespuntsgordel, goedgekeurd voor zowel het circuit als de openbare weg. Het stuur valt op dankzij zijn minimalistische koolstofvezel kern en het digitale instrumentenpaneel. De centrale informatiedisplay is vervangen door een koolstofvezel paneel, voor extra gewichtsbesparing. Het middenconsole bevat de transmissie- en handremhendels en de knoppen voor waarschuwingslichten. Ook is er een gelaste veiligheidskooi aanwezig, ter bescherming voor de inzittenden. Naast de deuren, die ook uit ongepolijst koolstofvezel bestaan, is de rest van het uitgeklede interieur wit gespoten.
Dankzij de knowhow van BMW Motorsport, klaar voor het circuit!
Achter het design van de MINI Electric pacesetter inspired by JCW, gaat de expertise van BMW Motorsport schuil. Met het lichtgewicht design heeft deze safety car een gewicht van ongeveer 1.230 kilogram. Hiermee verslaat hij de standaard MINI Electric met 130 kilogram! Met een vermogen van 135 kW (184 pk) en 280 Nm trekkracht, accelereert de MINI Electric Pacesetter inspired by JCW van 0 naar 100 km/uur in 6,7 seconden (standaard MINI Electric: 7,3 seconden). Van 0 naar 60 km/uur gebeurt in 3,6 seconden (standaard MINI Electric: 3,9 seconden). Maar het belangrijkste voor een safety car zijn de cijfers voor de tussenacceleratie: van 80 naar 120 km/h in 4,3 seconden (standaard MINI Electric: 4,6 seconden),
Première tijdens de E-Prix van Rome op 10 april 2021.
De MINI Electric Pacesetter inspired by JCW zal voor het eerst te zien zijn tijden de E-Prix van Rome op 10 april 2021, de derde race van het seizoen 2021 van het ABB FIA Formula E World Championship. Coureur Bruno Correia zal plaats nemen achter het stuur.