Twintig jaar geleden, eind september 2000, werd de eerste nieuwe MINI gepresenteerd op de Mondial de l’Automobile in Parijs. De introductie van de moderne versie van de Britse klassieker, onder de vleugels van de BMW Group, was de start van een succesverhaal.
Revolutionair als de nieuwe MINI
Eigenlijk begon dit al in 1997, toen de MINI 2000 studie werd gepresenteerd. Direct werd de nieuwe MINI uitgebreid besproken, met name online. Deze belangstelling resulteerde in meer dan 100.000 reserveringen na de introductie in Parijs. En een enorme vraag, toen in 2001, de MINI daadwerkelijk besteld kon worden. Toen in 2002 ook mensen in Japan en de VS de MINI konden bestellen, nam de vraag nog meer toe.
De opvolger van de klassieke MINI, waarvan de productie in 2000 na 41 jaar tot een einde kwam, was dan ook revolutionair. Het was de eerste premium auto in zijn klasse, zonder hierbij de verwijzing naar zijn voorganger te verliezen. De eerste moderne MINI’s, de MINI One en MINI Cooper, combineren rijplezier, efficiëntie, comfort, veiligheid, connectivity en verscheidenheid op dezelfde manier als de nieuwste modellen van MINI.
De MINI Traditie
Vanaf het eerste begin was het belangrijk de stijlelementen van de klassieke MINI mee te nemen in het ontwerp. De korte overhang, de ronde koplampen en de hexagonale grille: de nieuwe MINI moest de traditie van de klassieke MINI voortzetten. Tegelijk moest het een unieke auto zijn, met ruimte voor vier personen en hun bagage, die efficiënt maar tegelijkertijd ook een plezier was om te rijden.
Ook bij de tweede generatie MINI draaide het om rijplezier en snelle bochten. De 115pk sterkte MINI Cooper was ook nog eens heel snel – iets waar zelfs de oorspronkelijke ontwerper en naamgever John Cooper van onder de indruk was. Ondanks het overnemen van basisprincipes van de eerste generatie, zoals voorwielaandrijving en een dwars geplaatste viercilinder motor, zorgde compleet nieuwe assen, schijfremmen en ABS voor modern rijplezier.
Het interieur verwijst eveneens naar de klassieke MINI, zoals de grote snelheidsmeter midden in het dashboard. Bij de vierde generatie MINI is deze vervangen door een digitaal scherm of instrumentenpaneel achter het stuur, maar het centrale paneel blijft een prominent onderdeel van het ontwerp.
MINI Voor iedereen
Personificatie bleef belangrijk bij de MINI, zodat de auto geheel aan de stijl van de klant aangepast kon worden. Een brede collectie aan opties was beschikbaar: van stoelen en bekleding tot navigatie en zonnedaken. In 2003 werd het aanbod uitgebreid met een dieselmotor, een jaar later volgde de MINI Cabrio. In 2006 kon de consument nog meer kiezen, toen de MINI Clubman, de MINI Coupé en MINI Roadster werden toegevoegd. Om nog meer klanten te bedienen volgde de MINI Countryman en is men nu toe aan de vierde modelgeneratie van de MINI 5-deurs.
Zo is de MINI in 20 jaar een stuk volwassener geworden, maar zonder zijn karakter te verliezen. De nieuwe revolutie is al begonnen, met de MINI Electric, het eerste volledig elektrische model van MINI.