Van Poelgeest

Binnenkort in de showroom: de MINI Countryman Electric.

Binnenkort in de showroom: de MINI Countryman Electric.

Eind april maakt de MINI Countryman Electric zijn showroomdebuut bij Van Poelgeest. Vier maanden na de productiestart van de MINI Countryman met verbrandingsmotor rolt inmiddels ook de volledig elektrische versie van de band in Leipzig.

Na de geleidelijke stopzetting van de productie van de BMW i3 heeft de geboorteplaats van elektrische mobiliteit bij de BMW Group wederom een volledig elektrische auto in productie opgenomen. De fabriek produceert nu vier modellen met drie aandrijvingstypen van twee merken, allemaal op één productielijn: de BMW 1 Serie, de BMW 2 Serie Active Tourer (inclusief de plug-in hybride versie), de BMW 2 Serie Gran Coupé en de MINI Countryman in zowel de volledig elektrische versie als de versie met verbrandingsmotor. De MINI Countryman Electric vertegenwoordigt een belangrijke stap in de overgang van het merk MINI naar volledige elektrificatie tegen 2030 en combineert een geëlektrificeerd Go-Kart gevoel met mobiliteit zonder lokale emissies. Het model wordt verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Countryman E (150 kW, 204 pk) en de nog krachtiger gemotoriseerde vierwielaangedreven Countryman SE ALL4 (230 kW, 313 pk).

Consistente fabrieksupgrades en flexibel productiesysteem.

Om de productie van maximaal 350.000 exemplaren per jaar mogelijk te maken – 100.000 meer dan voorheen – is de fabriek in Leipzig sinds 2018 voortdurend geüpgraded, met tal van toevoegingen en upgrades aan de carrosserieafdeling, spuiterij, assemblage en logistiek. “Er is veel vraag naar onze auto’s en onderdelen. In de afgelopen jaren heeft de BMW Group ongeveer 1,6 miljard euro geïnvesteerd in de vestiging in Leipzig om extra voertuigen en elektrische componenten te produceren, en nu verhogen we ook de productievolumes van complete auto’s- wat geweldig nieuws is voor onze fabriek”, aldus Petra Peterhänsel, Plant Director.

De belangrijkste motor achter de volumestijging is de MINI Countryman. In de loop van 2024 zal de productie stijgen tot bijna 500 exemplaren per dag – bovenop de ongeveer 800 BMW’s die de fabriek dagelijks produceert. Bovendien kan de fabriek in Leipzig dankzij het flexibele productiesysteem snel inspelen op de vraag van klanten, bijvoorbeeld door het aandeel volledig elektrische auto’s te vergroten.

Naadloze integratie.

Flexibele assemblagestructuren zorgden er ook voor dat de MINI Countryman Electric naadloos kon worden geïntegreerd in het productieproces. De situatie is vergelijkbaar met de verschillende aandrijfunits, die allemaal op één en dezelfde lijn in samengestelde assemblage worden geproduceerd en worden voorbereid voor het zogenoemde ‘huwelijk’ met de carrosserie. De elektrische aandrijflijnen, transmissies en besturingselektronica (samen bekend als de sterk geïntegreerde elektrische aandrijvingstechniek HEAT) voor de twee volledig elektrische modellen worden rechtstreeks in de fabriek met elkaar verbonden. Alleen voor de besturingselektronica was een nieuwe productielijn nodig.

Meer personeel en nachtdiensten voor hoger productievolume.

Een hoger productievolume betekent een gegarandeerde werkgelegenheid en tot 900 extra werknemers alleen al in de autoproductie. Tegen het einde van 2024 zal de fabriek in Leipzig ongeveer 7.000 medewerkers in dienst hebben. De werktijden zullen op alle afdelingen moeten worden aangepast, waarbij in september van dit jaar voor het eerst met nachtdiensten in de assemblage wordt begonnen en auto’s 24 uur per dag in drie ploegen worden geproduceerd.

Vanaf eind april is de elektrische nieuwkomer bij Van Poelgeest te bewonderen in de showroom. Ben je nieuwsgierig naar het rijgedrag? Kom dan kennismaken met de uitvoeringen met verbrandingsmotor, die nu al in de showroom staat.

MINI Plant Oxford viert productiestart van de nieuwe MINI Cooper

Overzicht

De nieuwe MINI Cooper met benzinemotor: de MINI Cooper C en de MINI Cooper S

HomeMININieuwsBinnenkort in de showroom: de MINI Countryman Electric.