BMW denkt dat er qua mobiliteit en motorisering verschillende keuzes gaan zijn in de toekomst. De bekende brandstofmotoren zullen (in delen van de wereld) blijven rijden, hybride auto’s kunnen langere afstanden volledig elektrisch afleggen en ook zullen elektrisch aangedreven auto’s meer op de weg te zien zijn. Op de IAA, Frankfurt’s autoshow, presenteerde BMW haar visie op een extra keuze: waterstof. De BMW i Hydrogen NEXT is hiervan de voorbode en wij namen als een van de eersten een kijkje.
Het design
Wat direct opvalt aan de BMW i Hydrogen NEXT is het uiterlijk. Veel subtiele aanpassingen (lees: BMW i Blue accenten) die de auto direct herkenbaar maken als een auto uit de pen van BMW i, het merk waar de belangrijkste ontwikkelingen voor BMW Group ontstaan. Een opvallend detail: er is geen uitlaat zichtbaar, de belangrijkste hint naar emissievrij rijden. Wat je ziet is dat hij héél veel lijkt op de huidige X5, wat duidt op minimale onderhuidse aanpassingen waardoor de waterstof technologie effectief geïntegreerd kan worden in een dynamische auto als de BMW X5.
Het voordeel
Brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV’s) bieden de voordelen van conventionele auto’s, maar dan zonder emissie. Een auto op waterstof is in vier minuten volgetankt, heeft een grote actieradius, geen compromissen op comfort, nog altijd geschikt als trekauto en niet vatbaar voor weersomstandigheden. Dat betekent dat er zomers en ‘s winters uitstekend mee gereden kan worden.
Beschikbaar in..
Vanaf 2022 verwacht BMW de volgende generatie brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen in een auto te presenteren. Dit zal een auto zijn op basis van de huidige BMW X5, die in beperkte aantallen wordt geproduceerd. De BMW i Hydrogen NEXT geeft een goed beeld van alles wat deze auto in petto heeft. Vanaf 2025 wil BMW waterstofauto’s beschikbaar hebben in verschillende segmenten, maar de timing hangt voor het grootste deel af van de vraag uit de markt en de ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur.