Marko Huisman is ondernemer en consultant in elektrisch vervoer en mobiliteit rijdt én schrijft over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de elektrische auto. Verschillende auto’s passeerde de revue, dit keer was onze BMW i3 aan de beurt. Zoals de titel beschrijft noemt Marko hem “Boven verwachting goed, geweldig zelfs…”.
De BMW i3 volgens Marko Huisman:
Ok, ik ben er zelf absoluut niet van, maar dit stukje techniek moet ik u toch even kort met u delen… BMW heeft de i3 eind vorig jaar voorzien van een nieuwe accu, de zogeheten 120Ah variant als opvolger van de i3 met 94Ah cellen. “Aha” hoor ik u denken, wat zegt dat dan precies? Nou, het heeft te maken met de energiedichtheid van de Samsung-accu’s. het belangrijkste is dat de auto nu een 42,2kWh accupack heeft in plaats van 33kWh en u daardoor meer kilometers kunt rijden. En ook behoorlijk meer kilometers! Ga maar uit van 260 tot 290 kilometer in de praktijk. Conclusie van de vernieuwde accu: De i3 is een elektrisch alternatief voor nagenoeg alle automobilisten in Nederland geworden. Tot zover het technische gedeelte… Soms ontkom je er niet aan 😉
Ik ervaar de BMW i3 als zeer prettig; Hij stuurt fijn, geeft een enorm ruimtelijk gevoel als je erin zit en hij is uiteraard voorzien van veel technische snufjes. De i3 is echt een auto die je, naarmate je ‘m vaker ziet en gebruikt, steeds meer gaat waarderen en mooier gaat vinden. Veel mensen om me heen vonden ‘m eerst niet zo mooi of zelfs lelijk. Het bijzondere is dat het bij deze auto typisch een kwestie van wennen is. De auto is inmiddels al sinds 2013 op de markt en was toen z’n tijd al ver vooruit. Het rijden en deze auto “ervaren” brengt de meeste mensen echt op andere gedachten. Ongelooflijk eigenlijk, dan moet ie wel heel goed zijn. En ja, dat is de i3 dan ook absoluut.
Mijn vrouw zegt: Ik vind ‘m relaxed, ik hoef het rempedaal niet te gebruiken, hij geeft me een vrij gevoel, want er zit geen pook in. (waardoor ze overigens “steeds misgreep”). Die deuren zijn grappig (suïcide-doors), want dat had haar Mini Clubman vroeger ook. De vorm van de auto spreekt haar ook heel erg aan. Tot zover de uitermate kritische, vrouwelijke blik op deze auto.
Ik heb uiteraard ook een punt van kritiek op de i3; De prijs gecombineerd met de geboden ruimte. Hij is ontwikkeld als moderne stadsauto en voorzien van alle gemakken, echter vind ik de zitruimte achterin en de kofferbak wat aan de kleine kant. Maargoed, dat zeg ik… Mijn golfspullen en kinderwagen zijn zaken waar ík af en toe mee op pad moet en dat kan met deze auto wel een uitdaging zijn. Al kan ik het me ook voorstellen dat je er totaal niet mee zit, zoiets als ruimte is voor iedereen weer anders bedenk ik me nu.
Het sterkste punt van de i3 vind ik toch wel het interieur en het ruimtelijke gevoel dat is gecreëerd. De stoelen zijn bekleed met knuffelkoeleder, de panelen zijn van geperst kenafvezel (familie van de welbekende hennepplant) en FSC gecertificeerd eucalyptushout siert het dashboard. Dat is toch fantastisch in het hele duurzaamheidsverhaal en om te vertellen op verjaardagen.
De rij-ervaring is een ander punt wat er als zeer positief uitspringt bij mij, het is een échte elektrische auto. Je kan met alleen het gaspedaal rijden door het uitstekende recuperatief remmen en hij is daarnaast ook gewoon bloedsnel. Dat maakt het simpelweg voor mij nóg leuker om met deze auto te rijden. Het actieradius maakt het dat je nu zonder billenknijpen met een gerust hart van Amersfoort naar Harderwijk kunt rijden, vervolgens naar Apeldoorn en dan op en neer naar Amsterdam vanuit Apeldoorn… Jawel, zonder bijladen. Rij dan wel zoals je in een elektrische auto hoort te rijden 😉