Innovatie en technologie komen samen in BMW’s nieuwe batterijtestcentrum.
De BMW Group heeft officieel de eerste fase van een splinternieuw batterijtestcentrum in Wackersdorf geopend. Met een investering van meer dan €100 miljoen zet BMW een volgende grote stap in de richting van duurzame mobiliteit. Het nieuwe centrum wordt een belangrijke pijler in de ontwikkeling van elektrische aandrijftechnologie, waarmee het Duitse topmerk zich nogmaals positioneert als koploper in de transitie naar elektrisch rijden.
Een nieuwe mijlpaal in Wackersdorf.
Het batterijtestcentrum beslaat een oppervlakte van ruim 8.000 vierkante meter en is gebouwd op de historische locatie ‘Hal 80’. Deze hal, oorspronkelijk ontworpen in de jaren ’80, wordt volledig omgebouwd om te voldoen aan de moderne eisen van het testen van batterij. Men maakt voor de verbouwing van Hal 80 gebruik van 2.200 ton constructiestaal en 10.000 kubieke meter beton, om de infrastructuur van de hal uit te breiden en versterken. De ingebruikname van de eerste fase markeert het begin van een ambitieuze ontwikkeling, die eind 2025 volledig voltooid moet zijn.
Locatiemanager Christoph Peters benadrukt de strategische waarde van het batterijtestcentrum. “Met deze nieuwe faciliteit versterken we de rol van Wackersdorf als belangrijke schakel in de elektrische transformatie van BMW. Naast de productie van deuren voor Rolls-Royce, cockpits en de levering aan overzeese fabrieken, wordt dit een vierde belangrijke pijler voor onze locatie.”
Meer dan €100 miljoen voor innovatie elektrische mobiliteit.
De investering richt zich voornamelijk op geavanceerde testbanken en de benodigde technische aanpassingen om batterijen en elektrische aandrijfcomponenten grondig te testen. Tijdens deze vroege ontwikkelingsfase worden individuele batterijcellen en complete hoogspanningsbatterijen onderworpen aan een reeks simulaties.
Zo kan BMW realistische gebruiksscenario’s creëren, zoals de impact van intensief laden en ontladen onder verschillende omstandigheden. Dit proces verzekert dat toekomstige modellen niet alleen voldoen aan de hoge standaarden van BMW, maar deze zelfs overtreffen.
De batterijtesten zijn slechts het begin.
Volgens projectmanager Dr. Felix Schmidt-Stein is het batterijtestcentrum essentieel om batterijtechnologie in een vroeg stadium te optimaliseren. “In de eerste fase kunnen honderden batterijcellen tegelijk worden getest,” legt Schmidt-Stein uit. “Uiteindelijk wordt deze capaciteit opgeschaald naar enkele duizenden cellen.” Vanaf 2025 zullen hier ook volledige elektrische voertuigen getest worden, inclusief trillings- en schoksimulaties en complexe duurtesten. Deze rigoureuze tests zijn noodzakelijk om de veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen voordat een model in productie gaat.
Wat betekent dit voor klanten van Van Poelgeest?
De inspanningen van BMW om de ontwikkeling van batterijtechnologie te perfectioneren, hebben directe voordelen voor u als klant van Van Poelgeest. Toekomstige elektrische modellen zullen profiteren van geavanceerde tests die bijdragen aan betere prestaties, betrouwbaarheid en veiligheid. Dit betekent dat u kunt rekenen op elektrische voertuigen die niet alleen innovatief, maar ook duurzaam en betrouwbaar zijn.
Uw BMW-ervaring van de toekomst begint bij Van Poelgeest.
Wilt u zelf ontdekken hoe BMW grenzen verlegt op het gebied van elektrische mobiliteit? Bezoek een van de Van Poelgeest-vestigingen en maak daar kennis met ons uitgebreide aanbod elektrische modellen. Onze experts staan voor u klaar om u alles over BMW te vertellen, en u kunt er uiteraard ook een proefrit om zelf de toekomst van autorijden te ervaren.