bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Lokaal voor lokaal: de productielocaties van de volgende generatie hoogvoltagebatterijen van BMW Group

Lokaal voor lokaal: de productielocaties van de volgende generatie hoogvoltagebatterijen van BMW Group.

De Neue Klasse zal een nieuw tijdperk van volledig elektrisch rijden inluiden bij de BMW Group, waarvan het succes sterk zal afhangen van de productie van krachtige hoogvoltagebatterijen. Daarom breidt de BMW Group zijn productienetwerk voor de volgende generatie van dit soort batterijen aanzienlijk uit.

De Neue Klasse krijgt batterijen met nieuwe cilindrische cellen. Deze vormen een technologische sprong voorwaarts en bieden een sterk verbeterde energiedichtheid, oplaadtijd en actieradius. Ze worden geassembleerd in nieuwe fabrieken die zo dicht mogelijk bij de autofabrieken zijn gevestigd, volgens het principe ‘lokaal voor lokaal’. Ultramoderne assemblagefabrieken voor hoog voltage batterijen van de zesde generatie zijn momenteel in aanbouw in Irlbach-Strasskirchen (Duitsland), Debrecen (Hongarije), Woodruff (vlakbij de Spartanburg-fabriek in de VS), Shenyang (China) en San Luis Potosí, Mexico. Met de ‘lokaal voor lokaal’-aanpak kan de productie doorgaan, zelfs wanneer zich onverwachte politieke of economische gebeurtenissen voordoen. Bovendien verkleinen de korte afstanden tussen de batterij- en autofabrieken de CO2-voetafdruk van de autoproductie.

Productie van de Neue Klasse start in 2025 in Debrecen.

De eerste modellen van de Neue Klasse worden vanaf 2025 geproduceerd in de nieuwe fabriek van BMW Group in Debrecen. De productie van hoog voltage batterijen en auto’s gaat parallel van start. In de herfst van 2023 is het trainingscentrum in Debrecen geopend en in februari 2024 is het communicatiecentrum in gebruik genomen. Het productieteam bereidt zich ondertussen op verschillende locaties in het productienetwerk van BMW Group voor op hun nieuwe baan. Dit zorgt voor een soepele start van de voorserieproductie en een succesvolle serielancering in de tweede helft van 2025.


Hoogvoltagebatterijen uit Neder-Beieren.

De BMW Group gaat ook batterijen voor Neue Klasse-modellen produceren in Duitsland – om precies te zijn in Irlbach-Straßkirchen, in Neder-Beieren. De nieuwe productiefaciliteit gaat hoog voltage batterijen van de zesde generatie leveren aan de Duitse autofabrieken van de fabrikant. De BMW Group kreeg in april 2024 toestemming om de nieuwe assemblagefabriek voor hoog voltage batterijen te bouwen en in juni 2024 werd gestart met de bouw van de productiehal.

China gaat de Neue Klasse produceren vanaf 2026.

Vanaf 2026 worden de modellen van de Neue Klasse ook gemaakt door BMW Brilliance Automotive (BBA) in Shenyang, China. Ook hier zullen de hoogvoltagebatterijen van de zesde generatie lokaal worden geproduceerd. De productiehal werd in november 2023 opgeleverd na een bouwtijd van slechts 21 maanden. De plaatsing van installaties en machines is sinds maart 2024 aan de gang. Ter voorbereiding op de lancering van de Neue Klasse heeft de BMW Group ook zijn grootste R&D-netwerk buiten Duitsland opgezet, met faciliteiten in Beijing, Shanghai, Shenyang en Nanjing.

Productie van de Neue Klasse in Mexico vanaf 2027.

In San Luis Potosí in Mexico wordt een extra productiecapaciteit gebouwd voor de serieproductie van de Neue Klasse, die hier in 2027 van start gaat. De bouw van de nieuwe fabriek voor de assemblage van hoog voltage batterijen begon in mei 2024 en zal na voltooiing meer dan 80.000 vierkante meter aan productieruimte omvatten. Maar de integratie van de batterijassemblage is niet het enige dat verandert in de fabriek in San Luis Potosí: de carrosserieafdeling zal groeien tot meer dan 90.000 vierkante meter in totaal, terwijl de voertuigassemblage en logistieke ruimten worden uitgebreid met bijna 10.000 vierkante meter. De BMW Group is de eerste premium autofabrikant die volledig elektrische auto’s en hoog voltage batterijen produceert in Mexico – en daarmee een pionier in de auto-industrie.

BMW Group fabriek Woodruff: hoogvoltagebatterijen voor Spartanburg.

Elektromobiliteit rukt ook op in South Carolina. De BMW Group Plant Woodruff zal een oppervlakte van ongeveer 93 hectare beslaan en bestaat uit een technologiegebouw, bijgebouwen, een energiecentrum, een personeelsrestaurant, een brandweerkazerne en een talentencampus. Dat levert meer dan 300 nieuwe banen op bij de BMW Group. Als de bouw in 2026 is voltooid, gaat Woodruff hoogvoltagebatterijen assembleren voor volledig elektrische modellen die in de nabijgelegen fabriek te Spartanburg worden gemaakt.

BMW M Visionary Materials Seat wint Altair Enlighten Award 2024 in de categorie Sustainable Process

Overzicht

Zo sta je nooit meer in de file!

HomeBMWNieuwsLokaal voor lokaal: de productielocaties van de volgende generatie hoogvoltagebatterijen van BMW Group