Pioniers op het gebied van waterstof: BMW Group en Toyota Motor Corporation gaan samenwerken bij de ontwikkeling van Fuel Cell Electric Vehicle-techniek.
De eerste waterstof BMW staat gepland. Vanaf 2028 wil BMW zijn allereerste in serie geprobeerde FCEV (waterstofauto). Daarmee onderstreept BMW haar slogan, The Power Of Choice, om zijn klanten nog een extra elektrische aandrijflijn aan te bieden. De BMW Group en Toyota Motor Corporation ontwikkelen, met hun innovatiekracht en technologische capaciteiten, een nieuwe generatie brandstofceltechnologie.
Wat beide fabrikanten gemeen hebben, is de ambitie om de waterstofeconomie te bevorderen. Zodoende is de samenwerking uitgebreid om deze lokaal emissievrije technologie naar een hoger niveau te brengen.
De toonaangevende ontwikkelingsexpertise van BMW Group op het gebied van elektrische aandrijftechnologieën komt ook tot uiting in de inspanningen van de fabrikant om de waterstof-brandstofceltechnologie door te ontwikkelen en qua technologie een open benadering te hanteren om klanten een breed aanbod van mobiliteitsoplossingen die geschikt zijn voor de toekomst te kunnen bieden.
Gedeelde aandrijflijntechnologie wordt gebruikt in FCEV-modellen van beide fabrikanten.
BMW Group en Toyota Motor Corporation slaan de handen ineen bij de ontwikkeling van een aandrijflijnsysteem voor personenauto’s waarbij de kerntechnologie voor brandstofcellen wordt gedeeld om zo synergieën te creëren voor de toepassing in zowel bedrijfswagens als personenauto’s. Dit zal resulteren in de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcellen, die toegepast zullen worden in modellen van zowel BMW als Toyota en daarmee het aantal FCEV-opties voor klanten ook bij BMW uitbreiden, waardoor de visie van waterstofmobiliteit een stap dichter bij de realiteit komt.
De FCEV-modellen van BMW en Toyota zullen hun eigen merkidentiteit en karakteristieken behouden. Het realiseren van synergieën en het samenvoegen van het totale volume van aandrijflijneenheden door samen te werken op het gebied van ontwikkeling en inkoop zorgt voor een verlaging van de kosten van brandstofceltechnologie.
BMW introduceert in 2028 eerste productiemodel met waterstoftechnologie.
Volgend op een succesvolle wereldwijde test van de BMW iX5 Hydrogen pilot-vloot zet BMW Group nu stappen richting de serieproductie van auto’s met waterstofaandrijving vanaf 2028, die gebruik gaan maken van de gezamenlijk ontwikkelde aandrijflijntechnologie van de volgende generatie. De in serie geproduceerde modellen worden geïntegreerd in het bestaande modellengamma van BMW. Met andere woorden, BMW gaat van een bestaand model een extra variant met waterstof-brandstofcelaandrijving aanbieden. Omdat FCEV-technologie afwijkt van reguliere EV-technologie, beschouwt de BMW Group het als een aanvulling op de aandrijftechnologie die wordt toegepast in batterij-elektrische modellen (BEV), naast plug-in hybride elektrische modellen (PHEV) en modellen met verbrandingsmotoren (ICE).
De samenwerking wordt aangehaald.
De BMW Group en Toyota Motor Corporation werken inmiddels al meer dan tien jaar succesvol samen. De fabrikanten breiden hun samenwerking nu uit om de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcelaandrijflijn te versnellen en grote stappen te zetten met betrekking tot deze nieuwe technologie.
Samen de waterstofeconomie bevorderen.
Er moeten diverse stappen gezet worden om het volledige potentieel van waterstofmobiliteit te realiseren: het gebruik ervan in productiemodellen en het opzetten van een infrastructuur voor het tanken van brandstof voor alle mobiliteitstoepassingen, inclusief personenwagens die op waterstof rijden. De BMW Group en Toyota Motor Corporation spannen zich in voor de uitbreiding van de infrastructuur die benodigd is voor het tanken van waterstof en het opladen van elektrische auto’s op batterijen, omdat ze zien dat deze technologieën elkaar perfect aanvullen. Daarbij wordt nauw samengewerkt met bedrijven die CO²-arme waterstofproductie-, distributie- en tankfaciliteiten bouwen.
De BMW Group en Toyota Motor Corporation zetten zich ook in voor het creëren van een gunstig kader door overheden en investeerders om de uitrol van waterstofmobiliteit te vergemakkelijken en de economische levensvatbaarheid ervan zeker te stellen.
Bovendien wordt gekeken naar regionale of lokale projecten die de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur verder kunnen stimuleren door middel van samenwerkingsinitiatieven.
De voordelen van waterstoftechnologie.
De toekomstige wereldwijde energiedrager is waterstof. Deze technologie wordt als veelbelovend gezien voor het verlagen van CO²-emissies. Waterstof fungeert als een effectief opslagmedium voor hernieuwbare energiebronnen, helpt vraag en aanbod in evenwicht te brengen en maakt een stabielere en betrouwbaardere integratie van hernieuwbare energiebronnen in het energienet mogelijk. In toepassingen waar elektrische aandrijfsystemen op batterijen geen optimale oplossing zijn, is waterstof het ontbrekende stukje om de elektrische mobiliteitspuzzel compleet te maken.
Geïnteresseerd geraakt in de BMW IX5? Klik op de knop hieronder om meer te weten te komen over de BMW IX5 Hydrogen.