bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Transformatie naar E-mobiliteit: BMW Group-fabriek München produceert vanaf eind 2027 uitsluitend volledig elektrische modellen

Transformatie naar E-mobiliteit: BMW Group-fabriek München produceert vanaf eind 2027 uitsluitend volledig elektrische modellen.

Er breekt een nieuw tijdperk aan voor BMW Group Plant München: vanaf 2026 zal de iconische hoofdfabriek de Neue Klasse sedan produceren. Slechts een jaar later zal de fabriek volledig overgaan op de productie van volledig elektrische modellen. Daarmee is de fabriek in München de eerste locatie in het bestaande productienetwerk van BMW Group die de transformatie naar E-mobiliteit vanaf eind 2027 met succes heeft voltooid.

De BMW Group-fabriek in München is een uitstekend voorbeeld van de vloeiende overgang naar het tijdperk van elektromobiliteit. In 2015 werden de eerste plug-in hybride uitvoeringen van de BMW 3-serie geproduceerd op dezelfde productielijn als modellen met verbrandingsmotor. In 2021 werd de BMW i4 de eerste volledig elektrische auto die op dezelfde productielijn werd geproduceerd als de conventioneel aangedreven modellen. Tegenwoordig heeft elk tweede model dat van de productielijn rolt een volledig elektrische aandrijflijn.

Vanaf 2026 loopt de productie van de Neue Klasse in de fabriek in München in eerste instantie parallel aan de productie van de huidige modellen. Een jaar later, vanaf eind 2027, zal de moedermaatschappij van de BMW Group de eerste bestaande vestiging in het wereldwijde productienetwerk zijn die uitsluitend volledig elektrische voertuigen zal produceren. Daarmee zal het tijdperk van modellen met verbrandingsmotoren in München 75 jaar na de lancering van de BMW 501 in 1952 ten einde lopen.

Na de start in de nieuwe fabriek in Debrecen, Hongarije, en in München, zullen de modellen van de Neue Klasse ook worden geproduceerd in Shenyang, China, en San Luis Potosí in Mexico.

Grote aanpassingen bieden zekerheid voor locatie op lange termijn.

In de loop van een geschiedenis van meer dan 100 jaar heeft BMW Group Plant München veel veranderingen ondergaan en zichzelf herhaaldelijk opnieuw uitgevonden. Samen met de omschakeling van de productie van vliegtuigmotoren naar de bouw van auto’s is de succesvolle introductie van de oorspronkelijke Neue Klasse in de jaren 60 een mijlpaal in de lijst van veranderingen in de geschiedenis van het bedrijf.

Op dit moment zijn meerdere grote bouwplaatsen het bewijs van de ommekeer, omdat ze de weg vrijmaken voor de komst van de nieuwe generatie Neue Klasse vanaf 2026. De investering van € 650 miljoen heeft betrekking op vier gebouwen, waaronder een nieuwe assemblagelijn met logistieke ruimtes en een nieuwe carrosserieafdeling.

Om de ruimte te creëren binnen het beperkte vloeroppervlak in de fabriek in het hart van München, is de traditionele motorenproductie na ongeveer 70 jaar te hebben plaatsgevonden in de hoofdfabriek verplaatst naar Hams-Hall in Groot-Brittannië en Steyr in Oostenrijk. 1.200 werknemers zijn opgeleid voor verschillende productiestrategieën in München of hebben werk gevonden op andere locaties in het productienetwerk.

Net als in de jaren 60 van de vorige eeuw en alle andere veranderingen die sindsdien plaatsvonden, vindt de huidige transformatie van BMW Group Plant München plaats terwijl de productie nog gaande is. Ongeacht de bouwwerkzaamheden rollen er elke dag ongeveer 1.000 auto’s van de band, waaronder de BMW 3 Serie en de BMW i4 – allemaal op dezelfde assemblagelijn.

De uitgebreide heroriëntatie van de fabriek stelt de toekomst van de locatie in München op lange termijn veilig en is ook een belangrijke investering in Beieren als industriële locatie.

Digitalisering in de fabriek in München volgens de principes van BMW iFACTORY.

De principes van BMW iFACTORY garanderen de grootst mogelijke flexibiliteit, uitstekende processen en een optimale integreerbaarheid op alle locaties binnen de BMW Group – van de volledig nieuwe fabriek in Debrecen tot de  hoofdfabriek in München, die meer dan 100 jaar oud is en waar de transformatie in volle gang is. BMW iFACTORY staat synoniem voor de uitmuntende productie-expertise in het gehele productienetwerk. Een belangrijk aspect is de uitgebreide digitalisering met een holistische benadering van de interactie tussen mensen, processen en systemen. Het optimaliseert processen en ondersteunt medewerkers bij hun werk. De implementatie vindt plaats op drie gebieden: data science, kunstmatige intelligentie (AI) en virtualisatie.

Internationale topscores voor de veiligheid van de nieuwe BMW 5 Serie Sedan

Overzicht

BMW M GmbH blijft groeien: voor het eerst meer dan 200.000 auto’s afgeleverd in één jaar

HomeBMWNieuwsTransformatie naar E-mobiliteit: BMW Group-fabriek München produceert vanaf eind 2027 uitsluitend volledig elektrische modellen