Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Betere prestaties, CO2-arme productie, aanzienlijk lagere kosten: BMW Group past vanaf 2025 innovatieve ronde BMW accucellen toe in NEUE KLASSE

Betere prestaties, CO2-arme productie, aanzienlijk lagere kosten: BMW Group past vanaf 2025 innovatieve ronde BMW accucellen toe in NEUE KLASSE

Met de nieuwe ronde cel die speciaal voor de elektrische architectuur van de NEUE KLASSE modellen is ontwikkeld, wordt het onder meer mogelijk de actieradius van het model met de grootste actieradius met maximaal 30 procent te vergroten (volgens WLTP).

De nieuwe ronde cellen van BMW hebben een standaard diameter van 46 millimeter en twee verschillende hoogtes. Vergeleken met de prismatische cellen van de vijfde generatie BMW accucellen is het nikkelgehalte in de zesde generatie ronde cellen van BMW hoger aan de kathodezijde, terwijl het kobaltgehalte verlaagd is. Aan de anodezijde wordt het siliciumgehalte verhoogd. Daardoor zal de volumetrische energiedichtheid van de cel met meer dan 20 procent verbeteren.

Sleutelrol voor accusysteem

Het accusysteem speelt een sleutelrol in de carrosseriestructuur van de NEUE KLASSE. Afhankelijk van het model kan het flexibel in de inbouwruimte worden geïntegreerd om ruimte te besparen (‘pack to open body’). Het cel moduleniveau wordt zo geëlimineerd.

De accu, aandrijving en laadtechniek in de NEUE KLASSE krijgen ook een hogere spanning van 800 volt. Dit zal onder meer de manier optimaliseren waarop energie wordt ‘getankt’ bij gelijkstroom-laadstations met hoog vermogen, die een veel grotere laadcapaciteit kunnen bereiken met een stroomsterkte tot 500 ampère – en zo de tijd die nodig is om de auto van 10 tot 80 procent op te laden met wel 30 procent verkorten.

Ontwikkeling van toekomstige BMW accucellen in eigen kenniscentra

De BMW Groep werkt voortdurend aan de doorontwikkeling van energieopslagsystemen. Zo biedt zijn accutechnologie van de zesde generatie voor het eerst ook de mogelijkheid om kathodes van lithium-ijzerfosfaat (LFP) te gebruiken. Dit betekent dat de kritische grondstoffen kobalt en nikkel in het kathodemateriaal dan geheel vermeden kunnen worden. Parallel daaraan maakt de BMW Group ook vorderingen met de ontwikkeling van all-solid-state accu’s (ASSB’s). De onderneming wil hoog voltage accu’s van dit type tegen het eind van het decennium klaar hebben voor serie-introductie. De BMW Groep zal ruim vóór 2025 een demonstratiemodel presenteren die deze technologie aan boord heeft.

De NEUE KLASSE zal grote bijdrage leveren aan verkoopvolumes

Met een snel groeiend modellengamma en een grote vraag wil de BMW Group tegen eind 2025 meer dan twee miljoen volledig elektrische modellen op de weg hebben.

De volledig elektrische NEUE KLASSE zal vanaf het midden van het decennium een belangrijke bijdrage leveren aan de verkoopvolumes van BMW Group. De NEUE KLASSE heeft de potentie om de marktpenetratie qua e-mobiliteit verder te versnellen. Dit betekent dat 50 procent van de wereldwijde verkoop van de BMW Groep al vóór 2030 uit volledig elektrische modellen zal bestaan.

Het merk MINI zal tegen begin 2030 een uitsluitend volledig elektrisch gamma hebben. Alle toekomstige nieuwe modellen van BMW Motorrad op het gebied van stedelijke mobiliteit zullen eveneens volledig elektrisch zijn.

BMW gaat meer visnetten recyclen voor plastic onderdelen

Overzicht

Vanaf 2023 op de markt: BMW en MINI modellen met veganistisch interieur

HomeBMWNieuwsBetere prestaties, CO2-arme productie, aanzienlijk lagere kosten: BMW Group past vanaf 2025 innovatieve ronde BMW accucellen toe in NEUE KLASSE