Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW en gemeente Rotterdam faciliteren elektrisch rijden

BMW en gemeente Rotterdam faciliteren elektrisch rijden

Met het pilotproject Charge & Repark dat deze week van start is gegaan, willen BMW en de gemeente Rotterdam berijders van een EV gaan stimuleren om de laadpaal vrij te maken zodra hun elektrische of plug-in hybride auto voldoende is opgeladen, iets wat nu nog een veelvoorkomend probleem is.

Hoewel uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat het aantal (semi-) publieke laadpunten in Nederland sneller groeit (+44% van 2022 op 2021) dan de hoeveelheid elektrische en plug-in hybride auto’s op de Nederlandse wegen (waar een toename te zien was van 35% van 2022 op 2021), betekent dat nog altijd dat elke (semi-)publieke laadpaal ruim vier auto’s moet laden. Daarnaast verschilt de laadinfrastructuur sterk per regio of wijk. De stad Rotterdam stelt alles in het werk om een dekkend netwerk te realiseren, maar in wijken met een hoge parkeerdruk is het desondanks prettig als zoveel mogelijk mensen van de laadpalen gebruik kunnen maken.

“Het aantal elektrische auto’s in Nederland zal exponentieel groeien in de komende jaren. Dat vinden wij als stad een geweldige ontwikkeling, maar al die elektrische auto’s moeten ook opladen”, aldus John Akkerhuis, adviseur Mobiliteit bij de Gemeente Rotterdam. Om de kans te verkleinen dat er te weinig laadpalen beschikbaar zijn in de stad om je auto op te laden, zet de gemeente nu vooral in op het bijplaatsen van laadpalen. Maar sommige bestuurders bezetten te lang een laadpaal, terwijl de batterij voldoende of geheel is opgeladen. Die mensen willen we positief stimuleren hun auto te verplaatsen en zo de laadplek vrij te maken voor een ander.” Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland, voegt daaraan toe: “Met Charge & Repark maken we elektrisch rijden toegankelijker, aangezien de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur verbetert.”

Akkerhuis: “Tegelijkertijd onderzoeken we ‘bi-directioneel laden, ofwel auto’s die hun stroom terug kunnen leveren aan het net of een lokaal elektriciteitsnetwerk als er een hoge elektriciteitsvraag is. Als dat in de toekomst grootschalig mogelijk wordt, is het juist wél handig dat er volgeladen auto’s aan laadpalen zijn aangesloten. Dit helpt de energietransitie ook. Met de verschillende partners onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn om het laadnetwerk optimaal in te richten.”


Samenwerking tussen BMW en Rotterdam sinds 2018

De gemeente Rotterdam stelt alles in het werk om een veilige, gezonde en leefbare stad te realiseren. Daarvoor is een nieuwe kijk nodig op de mobiliteit van de toekomst. Naast duurzaamheid staan ook verkeersveiligheid, toegankelijkheid en doorstroming daarbij hoog op de agenda. Sinds 2018 is er een samenwerking tussen BMW en Rotterdam die erop is gericht om deze gezamenlijke doelen te behalen.

BMW en Valeo gaan een strategische samenwerking aan om samen de volgende generatie van geautomatiseerd parkeren te ontwikkelen

Overzicht

BMW presenteert nieuwe X5 en X6.

HomeBMWNieuwsBMW en gemeente Rotterdam faciliteren elektrisch rijden