BMW en Tomorrowland ontwikkelen met behulp van kunstmatige intelligentie een nieuwe muziekervaring.
Het festival Tomorrowland, dat jaarlijks plaatsvindt in het Belgische Boom bij Antwerpen, is een van de populairste en spectaculairste live evenementen voor fans van elektronische dansmuziek ter wereld. Na de succesvolle samenwerking van vorig jaar gaat de Europese samenwerking tussen BMW en het muziekfestival nu een nieuwe fase in. Als onderdeel van deze nieuwste onderneming krijgen muziekliefhebbers in heel Europa de kans om hun eigen dance hits te genereren met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en deze te delen op hun social media-kanalen.
Door AI te gebruiken in zijn eerste pan-Europese social mediacampagne, onderstreept BMW opnieuw de rol van premium autofabrikant als aanjager van innovatie. In samenwerking met The Marcom Engine, het Europese agentschap platform van BMW Group, en door creatief gebruik te maken van de nieuwste technologie, heeft BMW een ongekende muziekervaring gerealiseerd.
De innovatieve vorm van geluidsverkenning die beschikbaar is via de website futurerecord.ai nodigt alle liefhebbers van elektronische dansmuziek uit om hun eigen gepersonaliseerde nummer te maken onder de noemer ‘Track to Tomorrow’. Het begint met een chatbotconversatie waarin de gebruiker een reeks vragen wordt gesteld – bijvoorbeeld over hun favoriete muziekgenre en tempo, maar ook over hun huidige stemming en visies voor het Tomorrowland-festival. Door muzikale elementen aan elk antwoord toe te wijzen, mixt de AI een zeer persoonlijke ‘Track to Tomorrow’ voor elke deelnemer op basis van hun input. De antwoorden worden ook gebruikt om unieke songteksten voor de track te genereren middels een ChatGPT-interface, die vervolgens in de applicatie worden weergegeven op de maat van de beat.
Innovatieve en unieke inhoud stimuleert het delen op social media.
De voltooide ‘Track to Tomorrow’ wordt verder verfraaid door de toevoeging van indrukwekkend cover artwork – ook gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie – en kan direct vanuit de AI-applicatie worden gedeeld met behulp van een link. Er is ook een mogelijkheid om verschillende middelen te downloaden voor social media. Deze omvatten een video met zowel het door AI gegenereerde beeldmateriaal als de audiotrack die ideaal is om te delen op met name TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts. De optie om een intro toe te voegen met een toewijding vóór het nummer is een andere stimulans die de deelbaarheid van deze unieke content verder verbetert.
Op deze manier zal de allereerste Europa-wijde social media-campagne van het bedrijf content creëren en delen in alle Europese markten voor, tijdens en na het evenement. De campagne zal gepaard gaan met influencer-activatie en een inventieve marketingstrategie op TikTok. De eerste pan-Europese social media-campagne zal zodoende de kracht van de Europese social hub laten zien en tegelijkertijd bijdragen aan de perceptie van BMW als innovatief merk.
De website futurerecord.ai is live gegaan op 17 september 2022.