BMW Groep begint met de eigen productie van brandstofcellen voor de BMW iX5 Hydrogen in München
De brandstofcellen voor dit model worden vervaardigd in het kenniscentrum voor waterstof van het merk. BMW Groep wijst de weg in waterstoftechnologie in het segment van de premium elektrische voertuigen.
De BMW Groep gaat zeer efficiënte brandstofcelsystemen fabriceren in zijn eigen kenniscentrum voor waterstof. Deze technologie is een van de kernelementen in de BMW iX5 Hydrogen en genereert een hoog continu vermogen van 125 kW/170 pk. Hij vormt een team met een elektrische motor met de vijfde generatie BMW eDrive-technologie en een speciaal voor dit model ontwikkelde krachtige accu, waarmee de aandrijflijn in totaal 275 kW/374 pk kan leveren. Het ontwikkelingsteam integreerde het aandrijfsysteem – bestaande uit twee waterstoftanks, de brandstofcel en de elektromotor – in het bestaande platform van de BMW X5. De BMW iX5 Hydrogen demonstreerde begin dit jaar al met succes zijn uitstekende dagelijkse bruikbaarheid zelfs bij zeer lage temperaturen, tijdens de laatste testronde in de winter in Zweden.
Uitgebreide ervaring
De indrukwekkende testresultaten van deze nieuwe kleinschalige serie auto’s vloeien voort uit de uitgebreide ervaring van de BMW Group met het gebruik van waterstof als aandrijftechnologie. Door waterstof aangedreven verbrandingsmotoren waren al in gebruik vóór de komst van het brandstofcelsysteem. Efficiëntie-overwegingen hebben de BMW Group ertoe aangezet het ontwikkelingswerk op dit gebied vanaf 2015 voort te zetten met de BMW 5 Serie GT Hydrogen Cell op basis van brandstofceltechnologie. De brandstofceltechnologie is sindsdien gestaag verfijnd door gebruik te maken van de enorme knowhow van de onderneming op het gebied van conventionele aandrijftechnieken en door veeleisende normen qua all-round efficiëntie toe te passen.
Productie van brandstofcelsystemen in München
In de brandstofcel vindt een chemische reactie plaats tussen waterstof uit de tanks en zuurstof uit de lucht. Een regelmatige toevoer van beide elementen naar het membraan van de brandstofcel is van cruciaal belang voor de efficiëntie van het aandrijfsysteem. Naast de technologische equivalenten van voorzieningen die in verbrandingsmotoren voorkomen, zoals inlaatluchtkoelers, luchtfilters, regeleenheden en sensoren, ontwikkelde de BMW Groep ook speciale waterstofcomponenten voor zijn nieuwe brandstofcelsysteem. Daartoe behoren bijvoorbeeld de hogesnelheidscompressor met turbine en de koelvloeistofpomp met hoog voltage.
De BMW Groep betrekt de afzonderlijke brandstofcellen die nodig zijn voor de fabricage van de BMW iX5 Hydrogen van de Toyota Motor Corporation. De twee ondernemingen hebben al vele jaren een partnerschap dat gekenmerkt wordt door vertrouwen en werken sinds 2013 samen aan brandstofcelaandrijfsystemen. Brandstofcelsystemen worden in twee grote stappen vervaardigd. De afzonderlijke brandstofcellen worden eerst samengevoegd tot een brandstofcel-stack. In de volgende stap worden alle andere componenten gemonteerd om een compleet brandstofcelsysteem te vormen.
Volledig geautomatiseerd
Het stapelen van de brandstofcellen is een volledig geautomatiseerd proces. Als de afzonderlijke onderdelen op eventuele beschadigingen zijn geïnspecteerd, wordt de stack met een machine met een kracht van vijf ton samengeperst en in een behuizing geplaatst. De eindassemblage van de brandstofcel-stacks omvat een spanningstest, samen met uitgebreide tests van de chemische reactie binnen de cellen. Tot slot worden alle verschillende onderdelen in de assemblageruimte in elkaar gezet. Tijdens deze systeemassemblage worden nog meer onderdelen gemonteerd, zoals de compressor, de anode en kathode, de hoogspanning-koelvloeistofpomp en de bedradingsbundel. We kunnen niet wachten totdat we de BMW iX5 aan u kunnen presenteren. Dit model maakt ons gamma nog completer.