BMW iX5 Hydrogen ondergaat laatste wintertests in de buurt van de poolcirkel
De waterstof-brandstofceltechnologie van de iX5 Hydrogen is ook geschikt voor extreem lage buitentemperaturen. In het wintertestcentrum van BMW Group in Arjeplog, Zweden worden de laatste wintertests uitgevoerd.
De BMW iX5 Hydrogen ondergaat momenteel een veeleisend testprogramma in extreem uitdagende weersomstandigheden. Dit maakt allemaal deel uit van de laatste wintertests voor de auto op de openbare weg en in het testcentrum van de BMW Group in Arjeplog, Noord-Zweden.
De geïntegreerde functietests en de validering van het brandstofcelsysteem, de waterstoftanks, de accu en de centrale regeleenheid van de auto hebben bevestigd dat deze CO2-vrije mobiliteitsoptie ook bij extreme temperaturen onder nul duurzaam rijplezier met een hoog comfort en onbeperkte prestaties kan bieden.
De tests in de buurt van de poolcirkel betekenen dat BMW Group vaart zet achter het ontwikkelingsproces van de BMW iX5 Hydrogen. De onderneming zal later dit jaar een kleine serie van het model produceren en is ook vastbesloten om het netwerk van waterstof-tankstations te helpen uitbreiden.
BMW dynamiek, een grote actieradius en dagelijkse bruikbaarheid het hele jaar door
Tijdens deze testritten op het ijs en in de sneeuw rond Arjeplog laat de BMW iX5 Hydrogen zien hoe betrouwbaar, comfortabel en krachtig zijn waterstofcelaandrijving nu al is en hoe deze aan de dagelijkse mobiliteitseisen kan voldoen. Na honderden sessies op testplatforms en grondige praktijktests op de weg voegt dit een nieuw hoofdstuk toe aan zijn ontwikkelingsverhaal.
In de extreme kou biedt de waterstof/brandstofcel-aandrijving dezelfde alledaagse bruikbaarheid als een conventionele verbrandingsmotor. Het volledige systeemvermogen wordt snel aangesproken. Zelfs in deze vriesomstandigheden blijft het aandrijfsysteem zijn volledige werkbereik bieden. En het bijvullen van de waterstoftanks neemt slechts drie tot vier minuten in beslag, zelfs in een strenge winter
Uniek aandrijfsysteem voldoet aan alle eisen
De aandrijving, de energieopslag en het controlesysteem doorstaan allemaal de ultieme uithoudingstest in de winterse omgeving van Lapland. Bovendien bieden speciaal geprepareerde ijsoppervlakken en besneeuwde wegen de perfecte omstandigheden om de geïntegreerde toepassing van alle aandrijf- en chassissystemen te testen. Dit omvat ook de besturing, veren en dempers, evenals de onderstelregelsystemen en het samenspel van het conventionele remsysteem en de vertraging door middel van energieterugwinning. Ook hier kan de BMW iX5 Hydrogen zijn sterke punten laten gelden, want hij weegt ook minder dan een vergelijkbaar elektrisch model met accu.