BMW publiceert en deelt data vanuit connected auto’s om te waarschuwen voor gevaar in het verkeer. Verschillende andere merken doen mee aan de proef.
“Pas op: u nadert glad wegdek” of “let op: een uit de boom gevallen tak blokkeert een deel van de rijbaan”, enkele voorbeelden van waarschuwingen die u als automobilist graag zou willen krijgen, zodat u zich veiliger in het verkeer begeeft. BMW gaat vanaf juli data vanuit miljoenen ‘connected’ auto’s verzamelen, anonimiseren en delen zodat dit soort waarschuwingen gegeven kunnen worden aan automobilisten.
BMW kondigde dit maandag aan tijdens een autocongres in Eindhoven. Het initiatief van BMW maakt deel uit van een Europees proefproject waaraan ook Volvo, Ford en Mercedes-Benz meewerken. Ook leveranciers van verkeersdata, TomTom en verschillende overheden maken deel uit van dit project.
De gegevens zullen vrij ter beschikking gesteld worden, hoe de proef ook zal verlopen. Dat betekend dat rij gegevens van elke BMW, uitgerust met een mobiele verbinding, verwerkt worden en daarna gedeeld met de buitenwereld. Abrupt remmen of sturen, ingrijpen van het antislipsysteem of het inschakelen van mistlampen en ruitenwissers zullen samen met het weerbericht, historische gegevens en algoritmes indicaties creëren voor andere weggebruikers.
„Om een goede inschatting te maken van de veiligheid op de weg is informatie van één merk niet voldoende en moet de auto industrie samenwerken”, zegt Christophe Grote, verantwoordelijk voor BMW’s databeheer. Het systeem kan na een betrouwbare waarneming binnen seconden alarm slaan. BMW zegt dat het aantal valse waarschuwingen beperkt is. Er worden geen camerabeelden gedeeld. Ook geen gemiddelde snelheden, waarmee de politie effectiever kan controleren. Grote: „Onze klanten bepalen zelf hoe snel ze rijden.”
Een mooie ontwikkeling die autonoom- en veilig rijden wederom een stap dichterbij brengt.
Wie wil, kan het datadelen uitschakelen.