De nieuwe BMW M5 Touring is onthuld.
BMW M GmbH breidt zijn aanbod in het high-performance segment uit en zet tegelijkertijd weer een stap vooruit met de elektrificatie van zijn modellengamma. De nieuwe BMW M5 Touring combineert een uitmuntende dynamiek op de weg en het circuit met een variabel te gebruiken interieurruimte.
Dit is het derde model van BMW M dat wordt aangedreven door een M HYBRID aandrijfsysteem, waarbij een hoogtoerige V8-motor wordt aangevuld met een elektromotor met een extreem snelle vermogensafgifte. Samen leveren de motor en de elektromotor een maximaal vermogen van 535 kW/727 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm. Het voertuig- en aandrijfconcept van de nieuwe BMW M5 Touring is gericht op een uitzonderlijk veelzijdige rijervaring, met aspecten als een onbeperkte dagelijkse bruikbaarheid en langeafstandscapaciteiten, een hoog prestatieniveau en de mogelijkheid om alleen op elektrische energie te rijden in stedelijke gebieden en daarbuiten. De krachtoverbrenging via de achttraps M Steptronic transmissie, het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem, het Active M Differential en de M-specifieke ondersteltechnologie zijn allemaal op elkaar afgestemd. De nieuwe BMW M5 Touring accelereert van 0 naar 100 km/h in 3,6 seconden.
M HYBRID aandrijfsysteem combineert hoogtoerige V8 motor met een krachtige elektromotor.
Het M HYBRID aandrijfsysteem in de nieuwe BMW M5 Touring koppelt een 4,4-liter V8-motor aan een elektromotor die is geïntegreerd in de achttraps M Steptronic transmissie. Naast de nieuwste versie van de M TwinPower Turbo technologie profiteert de verbrandingsmotor ook van een cross-bank uitlaatspruitstuk en een geoptimaliseerde oliescheiding. De krachtbron produceert een maximaal vermogen van 430 kW/585 pk en een maximumkoppel van 750 Nm. De elektromotor levert een maximaal vermogen van 145 kW/197 pk. Zijn nominale koppel van 280 Nm neemt toe tot een effectief koppel van 450 Nm bij de transmissie. Het door de elektromotor geleverde vermogen – dat direct beschikbaar is – en het intelligent geregelde samenspel tussen verbrandingsmotor en elektromotor zorgen voor een vertragingsvrije respons en een lineaire vermogensafgifte tot in de bovenste regionen van het belastings- en toerentalbereik. De standaard topsnelheid van 250 km/h kan worden verhoogd naar 305 km/h met het optionele M Driver’s Package. Rijden op uitsluitend elektrische energie is mogelijk tot een snelheid van 140 km/h. De hoogvoltagebatterij van de nieuwe M5 biedt 18,6 kWh aan bruikbare energie. Hierdoor is een elektrische actieradius van 61 tot 67 kilometer haalbaar in de WLTP-testcyclus. De gecombineerde laadunit ondersteunt AC-laden met maximaal 3-fasen 11 kW.
Speciale afstelling.
Het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem is, net als het elektronisch geregelde Active M Differential op de achteras, specifiek afgestemd op de prestatiekenmerken van de M HYBRID aandrijving. Naast de standaard 4WD-instelling kunnen bestuurders ook via het M Setup-menu de 4WD Sport-modus selecteren, waarin het M xDrive-systeem een groot deel van het vermogen naar de achterwielen stuurt. Door te kiezen voor de 2WD-modus met het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) uitgeschakeld, kunnen bestuurders genieten van een bijzonder pure performance-ervaring.
Maximaal gebruiksgemak.
De bagageruimte van de nieuwe BMW M5 Touring kan worden uitgebreid van 500 tot maximaal 1.630 liter. Het standaard systeem Comfort Access en de automatische bediening van de achterklep maken in- en uitladen gemakkelijk. De maximale aanhangerbelasting voor de optionele aanhangerkoppeling is 2.000 kg. De nieuwste versie van BMW iDrive, gebaseerd op BMW Operating System 8.5,maakt bediening van voertuigfuncties via een touchscreen en natuurlijke taal mogelijk. Tot de standaarduitrusting behoort ook BMW Live Cockpit Professional, dat het navigatiesysteem BMW Maps en de Augmented View-functie omvat. Een 5G-compatibel antennesysteem zorgt voor optimale connectiviteit voor het gebruik van digitale diensten zoals videostreaming en gaming in de auto.