bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

IGTC-finale in Abu Dhabi: tweede plaats voor de BMW M4 GT3 met startnummer 46 tijdens de Gulf 12 Hours

IGTC-finale in Abu Dhabi: tweede plaats voor de BMW M4 GT3 met startnummer 46 tijdens de Gulf 12 Hours.

BMW M Team WRT heeft seizoen 2023 in de Intercontinental GT Challenge (IGTC) afgesloten met opnieuw een podiumplaats. Tijdens de Gulf 12 Hours in Abu Dhabi (VAE) vocht de BMW M4 GT3 met startnummer 46 tot aan de finish voor de overwinning. Na twaalf uur racen op het Yas Marina Circuit wisten Valentino Rossi (Italië), Dries Vanthoor (België) en Nick Yelloly (Groot-Brittannië) de tweede plaats te bemachtigen met een achterstand van slechts twaalf seconden.

De BMW M4 GT3 met startnummer 32, die werd bestuurd door Philipp Eng (Oostenrijk), Sheldon van der Linde (Zuid-Afrika) en Charles Weerts (België), viel na het eerste derde deel van de race terug in het veld door een probleem met de uitlaat en eindigde op de 14e plaats algemeen (negende in het IGTC-klassement). In het IGTC-klassement voor fabrikanten eindigde BMW het seizoen op de tweede plaats, terwijl in het rijdersklassement Vanthoor, Eng en van der Linde de posities drie, vier en vijf bemachtigden.

Vanaf de vierde startplaats schoof Vanthoor in de BMW M4 GT3 met startnummer 46 na de start meteen op naar de derde plaats. Dankzij de sterke prestaties van alle drie de coureurs en het slimme strategische werk van het team, mengde de auto met startnummer 46 zich al snel in de strijd vooraan. Na zeven en een half uur racen pakte Rossi de leiding aan het einde van een langere FCY-sessie (Full Course Yellow) en safety car-sessie. Hij behield die positie gedurende zijn gehele stint van een uur en gaf de auto met startnummer in leidende positie over aan Yelloly. Een probleem met de pedaalbox kostte echter een paar seconden tijdens de pitstop, de auto met startnummer 46 zakte daardoor terug naar de tweede plaats. In de resterende uren van de race bleef het rijdersduo tot de vlag aan toe strijden om de overwinning.

Veelbelovende positie.

De BMW M4 GT3 met startnummer 32 reed in het eerste derde deel van de race ook in een veelbelovende positie. Na vier uur racen deed zich echter een probleem voor met de uitlaat, waardoor een korte reparatie in de pit nodig was en de auto met startnummer 32 een aantal ronden achterstand opliep. Eng, van der Linde en Weerts lieten daarna snelle rondetijden noteren en wonnen weer een aantal plekken. Het gat was echter te groot om weer mee te doen in de strijd om de topposities.

Vincent Vosse (Team Principal BMW M Team WRT) na afloop van de race: “Als je aan de start verschijnt bij een race, is dat natuurlijk altijd met het doel om te winnen. We kwamen er dicht bij in de buurt met de auto met startnummer 46. Een race van 12 uur finishen met 12 seconden achterstand op de leider, nadat we een technisch probleem hadden met die auto tijdens een pitstop waarbij we 15 seconden verloren, voelt een beetje zuur, maar al met al reden we een sterke race. De auto met startnummer 32 had helaas een uitlaatprobleem dat ons een paar ronden kostte. Maar we hebben de klus geklaard. Tweede worden bij de constructeurs en de race als tweede eindigen is niet helemaal wat we voor ogen hadden, maar dit maakt ons sterker voor volgend jaar.”

Enthousiast.

Valentino Rossi was na afloop enthousiast: “Uiteindelijk was het een geweldig weekend voor ons. Het doel was om het podium te halen en we waren erg sterk, erg snel. We reden een bijna perfecte race. We hadden ook kunnen winnen en op P1 kunnen eindigen. Dus uiteindelijk zijn we een beetje teleurgesteld omdat we de smaak van de overwinning proefden, maar we hadden een probleem met de pedaalbox en verloren cruciale seconden bij de pitstop. Dat is erg jammer, want uiteindelijk verloren we daardoor 12 seconden, dus het had anders een fantastisch gevecht tot de laatste ronde kunnen worden. Maar goed, de auto presteerde uitstekend, het teamwork was zoals altijd erg goed en ik vond het erg leuk om met Dries en Nick te racen. Het is geweldig om het seizoen af te sluiten met een podiumplaats. Het is mijn zesde podiumplaats van het seizoen. Ik ben dus erg blij met dit seizoen.”

BMW M GmbH blijft groeien: voor het eerst meer dan 200.000 auto’s afgeleverd in één jaar

Overzicht

Elektrische BMW’s maximaal 10 keer zo populair als benzine-tegenhanger

HomeBMWNieuwsIGTC-finale in Abu Dhabi: tweede plaats voor de BMW M4 GT3 met startnummer 46 tijdens de Gulf 12 Hours