Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Uw woning van energie voorzien met uw BMW

Uw woning van energie voorzien met uw BMW

BMW en Eneco eMobility hebben een proef uitgevoerd met bi-directioneel laden aan huis. Dat kan gebruikers een besparing opleveren tot wel 850 euro per jaar, en een aanzienlijke klimaatwinst. Het energierendement bedraagt meer dan 90%.

BMW en Eneco eMobility hebben een i3 ingezet om het voor iedereen toegankelijk te maken om het woonhuis van energie te laten voorzien door een elektroauto. De technologie van bi-directioneel laden, waarmee een auto zowel kan opladen als stroom terug kan leveren aan het elektriciteitsnet of uw eigen huis, moest zich bij deze test in de praktijk bewijzen in het kader van een groter internationaal project. Daarmee doet BMW onderzoek doet naar het gehele ecosysteem van bi-directioneel laden, waarbij goed wordt gekeken naar wat het de klant oplevert.

BMW stelde hiervoor een speciaal aangepaste BMW i3 en laadpaal beschikbaar, terwijl Eneco eMobility de technische installatie bij een klant thuis installeerde. De berijder van de EV kon de BMW-autobatterij als energiebuffer inzetten. Uit de proef kwam naar voren dat de volgeladen batterij van de BMW i3 (met een netto capaciteit van 37,9 kWh) een huis twee dagen van gebruiksstroom kan voorzien, als wordt uitgegaan van een gemiddeld gebruik van 11 kWh per dag. En dan blijft er nog voldoende stroom over voor een korte rit. Als u oplaadt als de elektriciteit relatief goedkoop is en deze vervolgens weer inzet als de elektriciteit duurder is, kunt u per jaar tot wel 850 euro besparen met bi-directioneel laden.

Winst voor portemonnee en milieu

Dat is niet alleen prettig voor uw portemonnee, want omdat u uw verbruik kunt timen, kan ook het klimaat er baat bij hebben omdat u ervoor kunt kiezen om de batterij zoveel mogelijk op te laden met hernieuwbare bronnen, bijvoorbeeld als de zon schijnt of als het hard waait. Zo kan het gebruik van fossiel opgewekte elektriciteit worden verminderd of zelfs helemaal worden vermeden.

Hoog energierendement

Bij deze manier van elektriciteitsopslag is het rendementsverlies een belangrijk issue. In de praktijk is er namelijk sprake van een gemiddelde efficiency van ongeveer 90%. Dat komt erop neer dat elke keer wanneer de auto wordt opgeladen of ontladen er een beetje energie verloren gaat bij de uitwisseling met het huis of het elektriciteitsnet. Dit is helaas niet te voorkomen, al hangt de mate waarin het gebeurt wel sterk af van de gekozen componenten in de auto en de lader. Bij de testopstelling bleek het rendement boven het gemiddelde van 90% te liggen, een veelbelovend resultaat.

Vragen

Hoewel de klanten van BMW en Eneco zeker interesse hebben in dit proces, zijn er ook veel vragen. Wat is bijvoorbeeld de uitwerking van bi-directioneel laden op de autobatterij? En kan de auto desondanks voldoende worden geladen voor de ritten die u de volgende dag gaat maken? Apps als de MyBMW app en de Eneco Slim Laden app kunnen hierbij een handje helpen. Op deze manier kan de inzet van deze nieuwe technologie verder worden gestimuleerd.

Kosteloos over-the-air upgrades voor 3,8 miljoen BMW's: tien highlights

Overzicht

BMW en Kith starten seizoen 2 van hun succesvolle samenwerking met de BMW i4 M50

HomeBMWNieuwsUw woning van energie voorzien met uw BMW