24 Uur van Le Mans: BMW M Motorsport keert na 25 jaar terug naar de topklasse met de BMW M Hybrid V8.
BMW M Motorsport begint aan de meest spectaculaire raceweek van het jaar onder de slogan “BMW M is back at Le Mans”. Precies 25 jaar na de overwinning van de BMW V12 LMR markeert de deelname van de BMW M Hybrid V8 in de Hypercar-klasse de terugkeer van het merk BMW in de topklasse tijdens de legendarische 24 Uur van Le Mans. De BMW M Hybrid V8 met startnummer 20 zal een heel speciale rol spelen, want hij verschijnt aan de start als de 20e BMW Art Car. De auto is ontworpen door de internationaal bekende kunstenares Julie Mehretu en zal opzien baren in de paddock. In de LMGT3-klasse van het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) strijden twee BMW M4 GT3s’ om de overwinning op het Circuit de la Sarthe.
Zwaarste competitie in de autosport.
In de hypercarklasse gaan BMW M Team WRT en zes BMW M fabrieksrijders de strijd aan met wat waarschijnlijk de zwaarste competitie in de huidige autosport is. 23 hypercars van negen fabrikanten zijn ingeschreven voor het endurance-hoogtepunt van het jaar. In de BMW M Hybrid V8 met startnummer 15 rijden om beurten Raffaele Marciello (Zwitserland), Dries Vanthoor (België) en Marco Wittmann (Duitsland). De BMW M Hybrid V8 Art Car met startnummer 20 wordt bestuurd door de Nederlandse coureur Robin Frijns, René Rast (Duitsland) en Sheldon van der Linde (Zuid-Afrika). Het ontwerp van de 20e BMW Art Car van de hand van Julie Mehretu werd op 21 mei onthuld in het Centre Pompidou in Parijs. Het is gemaakt op basis van een van de werken van de kunstenares als een ‘performatief schilderij’.
In de LMGT3-categorie zet Team WRT twee BMW M4 GT3’s in met een nieuwe kleurstelling. De BMW M4 GT3 met startnummer 31 wordt bestuurd door de winnaars van de 6 uur van Imola (Italië), Augusto Farfus (Brazilië), Sean Gelael (Ierland) en Darren Leung (Groot-Brittannië). De auto met startnummer 46 wordt gedeeld door Maxime Martin (België), Valentino Rossi (Italië) en Ahmad Al Harthy (Oman).
Geschiedenis van BMW op Le Mans.
Ter gelegenheid van de comeback in de topklasse na 25 jaar kijkt BMW ook terug op zijn geschiedenis op Le Mans. Legendarische auto’s zoals de winnende BMW V12 LMR uit 1999 en de BMW 3.0 CSL Art Car van Alexander Calder uit 1975 kunnen worden bewonderd door de meer dan 300.000 fans die worden verwacht. BMW’s eerste succesvolle start op Le Mans vond plaats in 1939 met een BMW 328 Touring Coupé. Hij won in zijn klasse en eindigde als vijfde algemeen. Pas in de jaren 70 maakte BMW weer furore op Le Mans, vooral met de uitvinding van de BMW Art Cars door Jochen Neerpasch en Hervé Poulain. De Calder Art Car debuteerde in 1975. Deze werd gevolgd door de BMW 3.0 CSL van Frank Stella in 1976, de BMW 320i Turbo van Roy Lichtenstein in 1977 en de BMW M1 van Andy Warhol in 1979. Andere BMW Art Cars die op Le Mans aan de start verschenen, waren de BMW V12 LMR van Jenny Holzer in 1999 en de BMW M3 GT2 van Jeff Koons in 2010.
BMW M Motorsport behaalde zijn grootste successen in de autosport in de jaren 90. Een hoogtepunt vormde de algemene overwinning voor Yannick Dalmas (Frankrijk), Pierluigi Martini (Italië) en Joachim Winkelhock (Duitsland) in de BMW V12 LMR met startnummer 15 in 1999. In 1995 had er al een auto met BMW-motor gewonnen, namelijk de BMW McLaren F1 GTR. Meer recentelijk nam BMW M Motorsport in 2018 en 2019 deel met de BMW M8 GTE.