In het Zuid-Franse Miramas ligt het testcentrum waar BMW de wegligging en dynamiek van de nieuwe BMW 1 Serie test. Een volbloed BMW met uitgesproken karakter.
Terwijl de nieuwe BMW 1 Serie meer interieurruimte biedt dan zijn voorganger is er absoluut geen concessie gedaan op rijdynamiek. De derde generatie 1 Serie is uitgerust met een vooruitstrevend afgestemde ophanging, innovatieve technologie en integratie van alle componenten en systemen, waardoor hij beschikt over nóg beter weggedrag en wendbaarder is dan voorheen – zowel met de nieuwe voorwielaandrijving als met de intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving.
“Onze klanten zullen direct de alerte en precieze reacties van het onderstel waarderen en genieten van een nog prettigere rijervaring. De BMW 1 Serie is een echte BMW, maar heeft een uitgesproken karakter”,
Peter Langen, Head of Driving Dynamics
Technologie uit de BMW i3.
Bij de ontwikkeling van de BMW 1 Serie is alle kennis en ervaring toegepast die BMW heeft opgedaan bij het bouwen van andere voorwielaangedreven én elektrische modellen; waaronder de 2 Serie Active Tourer, BMW i3, maar ook de MINI’s. Een onmisbaar deel dat de uitzonderlijke wegligging mogelijk maakt is de ARB-technologie, die de grip van de voorwielen aanzienlijk verbetert. Het is een ontwikkeling die gebouwd is voor de BMW i3, dat nu voor het eerst debuteert in een auto met verbrandingsmotor. Deze van BMW i overgenomen techniek verbetert niet alleen de tractie, maar zorgt dat de 1 Serie duidelijk sneller en preciezer reageert. Een absoluut pluspunt als u het ons vraagt.
Meer interieurruimte
Wie ooit een BMW 1 Serie heeft gereden is hier waarschijnlijk niet zomaar uitgestapt. Een reden om dat echter wél te doen was voor sommigen de beperkte interieurruimte. In de nieuwe BMW 1 Serie wordt een grote stap vooruit genomen als het aan komt op deze interieurruimte. Dankzij de voorwielaandrijving en dwarse plaatsing van de motor is er merkbaar meer ruimte voor de inzittenden, met name achterin. De beenruimte achterin is bijvoorbeeld met 33 milimeter gegroeid en de hoofdruimte met 19mm. De achterbank is makkelijker toegankelijk en de bagageruimte is dankzij een toename van 20 liter gegroeid tot 380 liter.
Krachtigste viercilinder voor de 1 Serie topuitvoering.
De nieuwe viercilinder-in-lijn benzinemotor onderscheidt zich nadrukkelijk tussen de BMW 1 Serie aandrijflijnen. De BMW M135i xDrive wordt aangedreven door de krachtige 2,0 liter motor met BMW TwinPower Turbo en levert 306 PK, goed voor zeer dynamische prestaties. Mede dankzij een versterkte krukas, nieuwe zuigers, een grotere uitlaatgasturbo en geoptimaliseerde kleppen voor de inspuiting.