BMW 3.0 CSL 2022 – Wedergeboorte van een legende
Nu het jubileumjaar ten einde loopt, presenteert BMW M GmbH het meest exclusieve speciale model dat het bedrijf ooit heeft geproduceerd – een technisch meesterwerk dat de essentie van 50 jaar racepassie belichaamt en zijn historische roots uitdrukt in een legendarische modelaanduiding.
De nieuwe BMW 3.0 CSL combineert een uniek design met een puristische performance-ervaring in twee zitplaatsen. Hij brengt het in de jaren 70 gecreëerde concept van racetechnologie voor puur rijplezier op de weg op een uiterst gerichte manier over naar het heden.
BMW 3.0 CSL Productie
De nieuwe BMW 3.0 CSL wordt geproduceerd in een strikt gelimiteerde oplage. Ter gelegenheid van het jubileum worden precies 50 opeenvolgend genummerde exemplaren van het speciale model verkocht. Dit geeft de BMW 3.0 CSL van meet af aan de status van een zeldzaamheid die zijn plaats zal vinden in de autocollecties van bijzonder trouwe en enthousiaste fans van het merk BMW M.
De straatversie van de racewagen, die werd ontwikkeld voor homologatiedoeleinden, werd een alom bekend symbool van inspirerend rijplezier gericht op de essentie, vooral in zijn laatste ontwikkelingsfase. CSL – deze lettercombinatie in de modelaanduiding stond voor ‘Coupé, Sport, Leichtbau’ (Coupé, Sport, Lichtgewicht), een beknopte samenvatting van het succesrecept van de tweedeurs auto.
Krachtige esthetiek is eerbetoon aan de historische voorvader
Kracht en sportiviteit worden gesignaleerd door de voorkant van de BMW 3.0 CSL. In het midden bevindt zich de kenmerkende BMW grille met een rastervormig inzetstuk in een ruitstructuur. Zijn rechtopstaande positie verwijst naar het frontdesign van zijn historische voorvader. Net als de randen van de zijruiten is de nierenlijst afgewerkt met gesatineerd aluminium – een designkenmerk dat de speciale status van de BMW 3.0 CSL benadrukt. Samen met de BMW grille zorgen twee grote uitsparingen in de voorbumper, die doen denken aan de luchtinlaten van het model uit de jaren 1970, voor een betrouwbare koeling van de aandrijf- en remsystemen, zelfs in extreem dynamische rijsituaties. Sculpturaal gevormde luchtvinnen op de motorkap accentueren de klassieke lijnen.
De zescilinder lijnmotor van de BMW 3.0 CSL heeft dezelfde technologische wortels als de krachtbron van de huidige DTM-winnende auto. De versie van het aandrijfsysteem met M TwinPower Turbo technologie, die exclusief voor de BMW 3.0 CSL verder werd ontwikkeld, mobiliseert een maximaal vermogen van 412 kW/560 pk. Het nieuwe record voor zescilinder lijnmotoren van BMW M GmbH met goedkeuring voor het wegverkeer onderstreept de bijzondere status van de auto. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 550 Nm en fascineert met een lineaire vermogensafgifte tot een maximaal toerental van 7.200 min-1.
De ophangingscomponenten die in de BMW 3.0 CSL worden gebruikt, vertegenwoordigen het speerpunt van de ontwikkeling voor high-performance sportwagens door BMW M GmbH: een vooras met veerpoten met dubbele ophanging en een achteras met vijf draagarmen in een M-specifiek ontwerp, een Adaptive M onderstel met elektronisch gestuurde schokdempers, de elektromechanische M Servotronic besturing met variabele verhouding en het M carbon-keramisch remsysteem met instelbare karakteristieken.