BMW Group start productie van kleine serie BMW iX5 Hydrogen.
De BMW Group begint met de productie van de BMW iX5 Hydrogen. De productie van de kleine serie waterstofauto’s vindt plaats in de pilotfabriek van het Forschungs- und Innovationszentrum in München (FIZ). De allereerste Sports Activity Vehicle (SAV) met brandstofceltechnologie op waterstof heeft tijdens de ontwikkelingsfase al een intensief testprogramma onder veeleisende omstandigheden doorlopen en zal nu vanaf het voorjaar van 2023 in geselecteerde regio’s worden ingezet als demonstratie voor lokaal CO2-vrije mobiliteit.
Het Forschungs- und Innovationszentrum is de interface tussen ontwikkeling en productie waar elk nieuw model van een van de merken van het bedrijf voor het eerst wordt gebouwd. Er werken ongeveer 900 mensen in de carrosserieafdeling, de assemblage, de modelontwikkeling, de constructie van concept cars en de additieve productie. Ze werken elk aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk en moeten ervoor zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar is voor serieproductie. In het geval van de BMW iX5 Hydrogen hebben specialisten in waterstoftechnologie, voertuigontwikkeling en eerste assemblage van nieuwe modellen nauw samengewerkt om de geavanceerde technologie voor aandrijving en energieopslag te integreren.
Nieuwe vloerconstructie
BMW Group Plant Spartanburg in de VS levert de basisvoertuigen voor het waterstofmodel, dat is ontwikkeld op het platform van de BMW X5. Ze worden in de carrosserie van de proeffabriek voorzien van een nieuwe vloerconstructie die het mogelijk maakt de twee waterstoftanks in de middentunnel en onder de achterbankunit onder te brengen. De modelspecifieke 12V en 400V elektrische systemen, de krachtige accu, de elektromotor en de brandstofcel worden allemaal tijdens de assemblage geïntegreerd, naast de standaard productieonderdelen. De elektromotor, die samen met de krachtige accu in de achteras is geplaatst, is een product van de huidige, vijfde generatie BMW eDrive-technologie die ook wordt toegepast in de volledig elektrische en plug-in hybride modellen van BMW. De brandstofcelsystemen onder de motorkap van de BMW iX5 Hydrogen worden sinds augustus van dit jaar geproduceerd in BMW’s eigen competentiecentrum voor waterstof in Garching, ten noorden van München.
3D-printen
Tal van onderdelen worden exclusief voor de waterstofaangedreven SAV geproduceerd, waaronder een aantal die zijn gemaakt op de Additive Manufacturing Campus – het competentiecentrum voor 3D-printen van de BMW Group – dat ook deel uitmaakt van de pilotfabriek. De BMW iX5 Hydrogen doorloopt alle gebruikelijke productiestadia, te beginnen de carrosserieafdeling en vervolgens de spuiterij en de assemblage, waarna een eindinspectie van elke afzonderlijk exemplaar volgt. Daarna ondergaat elke auto een uitgebreide operationele controle in het testcentrum van de BMW Group in Aschheim.
De BMW iX5 Hydrogen combineert alle voordelen van een lokaal emissievrije aandrijving met uitstekende dagelijkse bruikbaarheid en langeafstandscapaciteiten. Dat maakt zijn waterstof-brandstofceltechnologie tot een aantrekkelijk aanvullend alternatief voor de batterij-elektrische aandrijving, met name voor klanten voor wie korte tankstops en een grote actieradius een must zijn, en voor regio’s die nog geen adequate oplaadinfrastructuur hebben.