bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW i Hydrogen NEXT waterstof-techniek wordt op de weg getest

BMW i Hydrogen NEXT waterstof-techniek wordt op de weg getest

De eerste exemplaren van de BMW i Hydrogen NEXT, aangedreven door waterstof, gaan de Europese wegen op. Door middel van tests in alledaagse omstandigheden kijkt men hoe de CO2-vrije aandrijving, de technologie van het modelspecifieke chassis en de elektronische systemen samenwerken in alledaagse omstandigheden.

Het huidige testprogramma gaat leiden tot een kleine serie van waterstof-aangedreven auto’s op basis van de BMW X5, die eind volgend jaar zal worden gepresenteerd. De waterstof-aandrijving is een goede aanvulling op de verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en elektrische auto’s die BMW momenteel aanbiedt. Het past volledig in BMW’s ‘flexible drive train’-strategie.

Fuel cell

BMW-modellen op waterstof zijn een aantrekkelijk alternatief voor klanten zonder eigen oplaadmogelijkheden of die vaak lange afstanden rijden. “Waterstoftechniek kan een interessante toevoeging zijn voor duurzame aandrijvingen, met name in hogere voertuigklassen,” aldus Frank Weber, verantwoordelijk voor ontwikkeling van de Raad van Bestuur van BMW AG. “Het testen van bijna-standaard voertuigen met waterstoftechniek op de openbare weg is daarom een belangrijke stap.”

Net zoals bij een auto met verbrandingsmotor is de tank van de BMW i Hydrogen NEXT binnen drie of vier minuten gevuld. De twee tanks van 700-bar, gemaakt van met koolstofvezel-versterkt plastic, bevatten dan zes kilo waterstof. Hiermee kan de auto dan weer honderden kilometers rijden. De waterstof reageert met zuurstof in de fuel cell. De elektriciteit die de fuel cell produceert, heeft een vermogen van 125 kW/170 pk.

Energie uit de fuel cel én de remregeneratie wordt opgeslagen in een kleine accu. Opgeslagen elektriciteit gebruikt de auto voor dynamische versnelling en snelle inhaalacties. Tezamen met de elektromotor bereikt de auto een piekvermogen van 275 kW/374 pk, wat overeenkomt met de krachtigste zescilinder benzinemotor die BMW momenteel aanbiedt. De bekende rij-eigenschappen zijn hierdoor gegarandeerd.

Rijplezier

De fuel cells in de BMW i Hydrogen NEXT zijn ontwikkeld samen met Toyota. De aandrijving zelf is geheel van BMW. De technologie werkt samen met de vijfde generatie van BMW eDrive, die momenteel al beschikbaar is in enkele elektrische BMW-modellen.

Met de tests op de openbare weg kan de software verder worden afgesteld. De fuel cell technologie, de waterstoftanks, de batterij en het centrale controlesysteem zijn individueel grondig getest, maar moeten goed samenwerken. Door duizenden kilometers in het dagelijks verkeer te rijden kunnen de technici de efficiëntie, veiligheid, bruikbaarheid en betrouwbaarheid van alle componenten beoordelen en verbeteren. Tegelijkertijd is de test ontworpen om het karakteristieke rijplezier van de BMW-modellen te waarborgen, zelfs met baanbrekende waterstoftechnologie.

In de aankomende periode zal er meer bekend worden over BMW waterstofaangedreven auto’s. De productie zal op basis van de BMW X5 in 2022 starten in een kleine serie.

BMW-fabriek Dingolfing start productie BMW iX

Overzicht

Endurance racen met hybride BMW's

HomeBMWNieuwsBMW i Hydrogen NEXT waterstof-techniek wordt op de weg getest