Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW i4: nieuwe aandrijflijn in een vertrouwd jasje

De BMW i4 is de eerste volledig elektrische Gran Coupé van BMW. Qua uiterlijk heeft hij de vertrouwde uitstraling van de 4 Serie. Maar aan de binnenkant draait alles om de mobiliteit van de toekomst en duurzaamheid. Daarbij levert de i4 niets in op sportief en comfortabel rijgedrag. Ook is hij voorzien van het laatste iDrive-systeem, dat meer mogelijkheden en verbeterde rijhulpvoorzieningen biedt.

Kenmerken uiterlijk BMW i4

Blauwe accenten verraden aan de buitenkant al dat we te maken hebben met een BMW ‘i’ model. Verder is hij te herkennen aan de dichtgewerkte velgen en frontgrille. De frontgrille heeft een nieuwe functie gekregen; daar zitten de boordcamera en omgevingssensoren in verwerkt. Daarnaast zorgen de dichte delen voor een verbeterde luchtstroom rondom de auto, evenals de diffuser in de achterbumper. Samen zorgen deze toepassingen voor een Cw waarde van 0,24. Goede aerodynamica is essentieel om een grote actieradius te kunnen realiseren.

Interieur BMW i4

Ook in het interieur wijzen blauwe accenten op de aanwezigheid van BMW ‘intelligence’. De BMW i4 heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de ‘gewone’ 4 Serie en biedt dus ook plaats aan vijf inzittenden. De bagageruimte heeft een inhoud van 470 liter; uit te breiden tot 1.290 liter.

Wat meteen opvalt aan de binnenkant, is het grote ‘curved display’. Door de slim weggewerkte bevestigingspunten, lijkt het gebogen beeldscherm boven het dashboard te zweven. Het curved display is onderdeel van het nieuwe iDrive-systeem, dat op een aantal vlakken sterk is verbeterd ten opzichte van de vorige versie. Zo is er bij gesproken aanwijzingen sprake van een ‘natuurlijk’ dialoog en is het systeem verder uit te breiden met handige apps.

Voor de beste rijbeleving download je bijvoorbeeld de rijgeluiden van Hans Zimmer en Renzo Vitale. Zij werkten samen om een extra dimensie aan de elektrische rijbeleving te geven. In de M-versie klinken deze geluiden extra krachtig, maar ze doen zeker geen afbreuk aan het comfortniveau van de elektrische 4 Serie.

BMW i4 eDrive40

Als instapmodel is er de BMW i4 eDrive40, met een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. De BMW i4 eDrive40 sprint van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 190 km/h. Een volle accu biedt 590 kilometer actieradius (WLTP).

Het onderstel is specifiek voor de BMW i4 ontwikkeld en biedt zowel dynamiek als comfort. Adaptieve demping, elektromechanische besturing en Dynamic Stability Control helpen de rijervaring te verbeteren. Variable Sport Steering is optioneel en is vooral handig bij lagere snelheden; daardoor hoef je het stuur minder ver te draaien om de wielen ver in te sturen. De BMW i4 is standaard voorzien van 17 inch dichtgewerkte lichtmetalen wielen.

BMW i4 M50

De BMW i4 M50 is de eerste elektrische BMW die in samenwerking met BMW M GmbH tot stand is gekomen. De M-elementen zijn al af te lezen aan het exterieur. Zo heeft de i4 M50 bijvoorbeeld het de bekende U-vorm in de voorbumper. Op de kont zit een subtiele achterspoiler die de sportieve uitstraling accentueert.

De i4 M50 heeft twee elektromotoren: één op de voor- en één op de achteras. Deze zorgen voor een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van 795 Nm. Het piekvermogen van 544 pk is overigens tien seconden beschikbaar in de Sportstand. Met de Sport Boost functie bereikt de BMW i4 M50 de 100 km/h in 3,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 225 km/h. Ondanks de pittige prestaties biedt de M50 een actieradius van 510 kilometer (WLTP).

De i4 M50 kan wisselen tussen vierwielaandrijving en achterwielaandrijving. Door alleen de achterwielen aan te drijven, verbruikt de auto minder energie en biedt hij een grotere actieradius.

De BMW i4 M50 heeft een modelspecifiek adaptief M-onderstel met individueel afstelbare vering en schokdempers, modelspecifieke anti-roll bars, een extra veerpootbrug, een M Sportremsysteem en 18, 19 of 20 inch lichtmetalen wielen.

Uitrustingsopties

De BMW i4 eDrive40 is uit te breiden met een M Sportpakket. Voor de i4 M50 is er ook een M Carbonpakket beschikbaar. ‘Frozen’ matte lak en BMW Individual exterieurkleuren maken het plaatje compleet.

Laden Het 80,7 kWh accupakket kan opgeladen worden met maximaal 200 kW. De BMW i4 is bij AC-laden geschikt voor één-fase en drie-fase laders, met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt 8,5 uur. Een warmtepomp en koelsysteem helpt de accutemperatuur op peil te houden, zodat snelladen ook echt zo snel mogelijk gaat. BMW biedt acht jaar of 160.000 km garantie op de accu. Wanneer kan ik de BMW i4 proberen?

Benieuwd geworden naar de combinatie van krachtige rijprestaties, ultiem comfort én duurzame mobiliteit? Binnenkort staat de BMW i4 in de showrooms van Van Poelgeest.

Prijzen

Consumenten-adviesprijsFiscale waardeNetto catalogus-prijsBTW 21%
BMW i4
eDrive40
€ 60.697€ 59.200€ 48.926€ 10.274
BMW i4 M50€ 73.496€ 72.000€ 59.504€ 12.496

BMW M4 GT3 is klaar voor langeafstandsraces

Overzicht

BMW onthult iX: een ruime luxe SAV vol slimme techniek

HomeBMWNieuwsBMW i4: nieuwe aandrijflijn in een vertrouwd jasje