Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW onthult iX: een ruime luxe SAV vol slimme techniek

BMW toont de iX aan het grote publiek. BMW noemt het zelf een Sports Activity Vehicle, die van binnenuit ontworpen is. Ondanks zijn formaat is de Cw-waarde van de iX verbluffend. De geoptimaliseerde aerodynamica en gewichtsdrukkende toepassingen werken in het voordeel voor de actieradiuscijfers. De iX is verkrijgbaar vanaf november 2021, in twee verschillende uitvoeringen. Daarnaast zit er nog een M-versie in de pijplijn.

Een echte BMW-X

Qua formaat hoort de iX echt thuis in de X-familielijn van BMW. De lengte van 4,953 millimeter en breedte van 1,967 millimeter zijn bijna gelijk aan de lengte- en breedtecijfers van de BMW X5. De hoogte komt ongeveer overeen met die van de BMW X6 en de wielbasis is vergelijkbaar met die van de BMW X7.


Gestroomlijnder dan BMW i8

Ondanks de imposante verschijning, noteert BMW een indrukwekkende Cw-waarde bij de iX. Dankzij slimme toepassingen, zoals een vlakke bodemplaat, dichte frontgrille en velgen, heeft BMW de luchtstroom rondom de iX geoptimaliseerd. De BMW iX heeft een Cw-waarde van 0,25. Ter vergelijking: de BMW i8 heeft een Cw-waarde van 0,26.

Prestaties BMW iX xDrive40 en BMW iX xDrive50

BMW introduceert de iX wereldwijd in november 2021. Om te beginnen komen er twee varianten op de markt. Later komt er ook nog een M-versie. De eerste twee modellen zijn te allen tijde voorzien van xDrive vierwielaandrijving. Er is keuze uit de iX xDrive40 en de iX xDrive50. De accupakketten zijn in beide varianten in iets meer dan een halfuurtje van 10 naar 80% te laden.

De BMW iX xDrive50 levert een maximaal vermogen van 523 pk, waardoor een sprint van 0 tot 100 km/u slechts 4,6 seconden duurt. Het 105 kWh accupakket is goed voor een rijbereik van 630 kilometer (WLTP).

De BMW iX xDrive40 heeft een vermogen van 326 pk en accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. De xDrive40 heeft een 71 kWh accupakket, dat volgens de WLTP-testcyclus 425 kilometer af kan leggen op één acculading.


BMW i en BMW M komen samen

Naast de xDrive40 en xDrive50 komt er ook een M-versie van de iX. Die gaat iX M60 heten. Over deze extra dikke uitvoering is nog niet veel bekend, behalve dat hij meer dan 600 pk gaat krijgen. Het is vooral interessant dat BMW i ‘intelligence’ en BMW M ‘Motorsport’ in één auto gecombineerd worden. In de BMW iX M60 en i4 M50 komen deze totaal verschillende werelden voor het eerst samen.

Duurzame kenmerken interieur

Voor het interieur van de iX heeft BMW allerlei natuurlijke en gerecyclede materialen gebruikt. Zo is de kleur van de bekleding bijvoorbeeld tot stand gekomen met extracten uit olijvenblaadjes. BMW gebruikt voor het interieur hout met een FSC-certificaat en de vloermatten zijn gemaakt van afgedankte visnetten en tapijten. Het karkas is van aluminium, dat met groene stroom geproduceerd wordt. Mede dankzij koolstofvezelversterking heeft BMW het gewicht beperkt kunnen houden, wat de actieradiuscijfers ten goede komt.


Vernieuwd iDrive-systeem

De iX is de eerste productie-BMW die gebruik gaat maken van het vernieuwde BMW iDrive. Dit slimme systeem is te herkennen aan de mooi vormgegeven doorzichtige knoppen en het grote scherm op het dashboard. BMW noemt dit het ‘Curved Display’; het is licht gebogen, zodat het op de bestuurder gericht is. Verder komt het nieuwe multimediasysteem met meer uitbreidingsopties. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een app te installeren, waarmee je de boordcamera’s als dashcam kunt gaan gebruiken.


Ruitensproeiervloeistof via het BMW-logo

Een leuke gimmick van de iX is dat je het BMW-logo omhoog kunt klappen. Daaronder bevindt zich de hals van het ruitensproeiervloeistofreservoir. Het is dus niet meer nodig om de motorkap open te klappen, wanneer deze vloeistof bijgevuld moet worden.


Wereldwijde marktintroductie

BMW introduceert de iX wereldwijd op de markt, vanaf november 2021. De xDrive40 en xDrive50 zullen te bezichtigen zijn in de showrooms van Van Poelgeest. Prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend. Ook de BMW iX M60 laat nog even op zich wachten; die komt waarschijnlijk in de loop van 2022 naar Nederland.

Exclusief vanuit de Closed Room

Van Poelgeest laat de BMW iX alvast ‘in het echt’ aan u zien. Dat is dan ook de reden dat wij een journalist op pad hebben gestuurd voor exclusieve beelden. Ontdek alle BMW iX details nu alvast.

BMW i4: nieuwe aandrijflijn in een vertrouwd jasje

Overzicht

BMW breidt productiecapaciteit verder uit voor elektrische BMW iX en BMW i4

HomeBMWNieuwsBMW onthult iX: een ruime luxe SAV vol slimme techniek