Vlak voor de 24 uur van de Nürburgring trekt BMW M GmbH het doek van de M4 GT3 in definitieve uitdossing. Delivery in BMW Motorsportkleuren bezegelt de slotfase van het testen en de start van deelnames in officiële langeafstandsraces. De M4 GT3 maakt 26 juni zijn racedebuut, in ronde vier van de Nürburgring Endurance Series.
“De ontwikkeling bevindt zich nu op het laatste rechte stuk. De 24 uur van de Nürburgring is het perfecte moment om de M4 GT3 in M Motorsport-outfit te presenteren,” zegt Markus Flasch, CEO van BMW GmbH. “De M4 Competition vormt de perfecte basis voor een raceauto. De motor is vanaf het begin ontworpen voor prestaties op het circuit. De overeenkomsten onderstrepen opnieuw hoe de ontwikkeling van straat- en raceauto’s bij BMW M GmbH altijd hand in hand gaan.” Zowel de BMW M4, als de BMW M4 GT3 zijn bij Van Poelgeest te verkrijgen.
Ontwikkeling BMW M4 GT3
De ontwikkeling begon in de eerste maanden van 2020 met digitale simulaties. Daarna zetten de ingenieurs de motor op de testbank en monteerden ze het chassis, voordat de body uitvoerig werd onderworpen aan windtunneltests. Halverwege juli was de M4 GT3 klaar voor de start. Philipp Eng demonstreerde tijdens een Live Simracing-event het stuur van de M4 GT3. Dit stuur is voor het eerst uitwisselbaar tussen echte racewagens en simulators.
Van simulator naar praktijk
In 2021 begonnen fabrieksrijders met praktijktests op verschillende circuits in Spanje en de Duitse Nürburgring. In totaal klokte BMW 14.000 testkilometers, dat staat ongeveer gelijk aan 70 uur racetijd. Intussen optimaliseerden de ingenieurs de M4 GT3 op het gebied van rijeigenschappen en betrouwbaarheid. Hierdoor levert de M4 GT3 niet alleen betere rijprestaties, maar de auto is ook kostenefficiënter ten opzichte van zijn voorganger.
Na zijn racedebuut in juni worden de laatste puntjes op de i gezet, zodat de M4 GT3 in topvorm is voordat consumententeams ermee gaan racen in 2022. Vanaf volgend jaar gaat de M4 wereldwijd de strijd aan in de GT3-klasse.
Goedkoper dan de M6 GT3
De BMW M4 GT3 kost netto 415.000 euro, dit is vergelijkbaar met de prijs van zijn concurrenten. Bovendien ligt de prijs 4.000 euro lager dan die van zijn voorganger. Tegen meerprijs biedt BMW een ‘wedstrijdpakket’ aan, daarbij krijgt de M4 GT3 extra opties die van pas komen in langeafstandsraces. Bij dat pakket zit ook een exclusieve rijderstraining ingesloten, waarbij de coureurs ervaring opdoen via een simulator.
Betere prestaties en lagere kosten
De belangrijkste verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, de M6 GT3, zijn rijeigenschappen, kostenefficiëntie en bediening. De motor en versnellingsbak zijn versterkt en gaan langer mee. Dat resulteert in lagere onderhoudskosten en betere kansen in langeafstandsraces. Daarnaast is het rijgedrag verbeterd en is de bediening eenvoudiger gemaakt voor amateurteams. Dat zit hem vooral in het feit dat veel basisinstellingen via het stuur kunnen worden bediend, zonder dat er een laptop aan te pas hoeft te komen.
Vergelijking tussen de BMW M4 GT3 en BMW M6 GT3
Afmetingen:
BMW M4 GT3 | BMW M6 GT3 | |
Lengte | 5.020 mm | 4.975 mm |
Breedte | 2.040 mm | 2.046 mm |
Hoogte | 1.308 mm (variabel) | 1.308 mm (variabel) |
Wielbasis | 2.917 mm | 2.901 mm |
Wielmaat | 12,5 x 18 inch, voor 13 x 18 inch, achter | 13 x 18 inch, voor 13 x 18 inch, achter |
Technische data:
BMW M4 GT3 | BMW M6 GT3 | |
Krachtbron | P58 3.0l zes-in-lijn M TwinPower Turbo | P63 4.4l V8 motor M TwinPower Turbo |
Motorinhoud | 2.993 cm3 | 4.399 cm3 |
Vermogen | Tot 590 pk | Tot 580 pk |
Vermogen/motorinhoud | 197 pk/l | 132 pk/l |
Transmissie | Xtrac 6-speed versnellingsbak | Ricardo 6-speed versnellingsbak |
Koppeling | Electro-hydraulisch | Hydraulisch |