Met het recent onthulde BMW iDrive, zijn de mogelijkheden van het multimediasysteem verder toegenomen. Waar je vroeger nog cd’s moest gebruiken om navigatiekaarten in te laden, blijf je nu continu up-to-date dankzij over-the-air-updates (OTA’s). Daarnaast kun je het systeem op meer manieren personaliseren en uitbreiden met apps en widgets. Digital Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland Tom Koenders vertelt in een artikel op NU.nl hoe dat in zijn werk gaat.
Als je vroeger je media- en navigatievoorzieningen wilde uitbreiden, moest je daarvoor handmatig aan de slag met de hardware die voorhanden was. Tegenwoordig is het allemaal een stuk makkelijker: elke auto wordt met sterke hardware geleverd en het systeem blijft bij de tijd dankzij automatische software-updates. Nieuwe BMW’s, zoals de iX en de i4 zijn voorzien van de nieuwste generatie BMW iDrive. Maar in de loop van de tijd zal dit systeem ook in alle andere modellen beschikbaar zijn.
Geschiedenis connectiviteit van BMW
De ontwikkeling van connectiviteit in auto’s heeft al een lange geschiedenis. “In de jaren ‘90 zijn we begonnen met het inbouwen van simkaarten in auto’s. Niet alleen om met de auto te kunnen bellen, maar ook om informatie naar de auto te brengen. Daarmee kreeg je een soort teletekst voor in de auto”, legt Koenders uit.
Sinds 2015 heeft BMW de ConnectedDrive Store, waarmee het veel makkelijker werd om bijvoorbeeld kaarten te updaten. Later kwam er meer op het gebied van entertainment om de hoek kijken, zoals Spotify-integratie, Apple CarPlay en Android Auto.
Aftermarket personaliseren bracht een heel nieuw idee naar de voorgrond. Namelijk, het concept van multimediaomgeving naar smaak inrichten en uitbreiden, nádat de auto gekocht is. Met de komst van software-updates kunnen er van het ene op het andere moment nieuwe mogelijkheden zijn in uw BMW, zonder dat u daarvoor langs de dealer hoeft. Dit concept kennen we al van smartphones en tablets.
Autocamera met dashcam-functie
BMW biedt vijf hardware-gerelateerde opties aan, die je achteraf kunt inschakelen. Zo kun je bijvoorbeeld de camera van de auto laten werken als dashcam, kun je van de reguliere cruisecontrol adaptieve cruisecontrol maken én kun je instellen dat je speakers in het interieur een sterker motorgeluid imiteren. Daarnaast is er de mogelijkheid om het M-sportonderstel adaptief te maken.
Hogere restwaarde
De mogelijkheden zijn vaak per model en bouwjaar verschillend. “Auto’s vanaf 2014 werken heel goed met de My BMW-app samen. Daarin kun je ook zien wat er op jouw auto al geactiveerd is én wat daar nog bij kan komen”, zegt Koenders. Het is niet ongebruikelijk dat er nieuwe mogelijkheden vrijkomen voor een auto van een paar jaar oud. Hierdoor veroudert de digitale omgeving dus ook minder snel dan voorheen, wat positief kan uitpakken voor de restwaarde van de auto.
Onwetendheid
“We zien bij modellen van zo’n drie jaar oud dat het gebruik van bepaalde digitale diensten afneemt. Dat betekent dat de koper van een tweedehands BMW niet altijd weet wat er mogelijk is. Dat gebeurt vooral wanneer de auto via een algemene garage bij een nieuwe eigenaar terecht is gekomen. Daar ligt dus nog een grote markt met veel potentie”, vertelt Koenders.
Het is tot nu toe nog niet mogelijk dergelijke zaken te verrekenen met het (private)leasetarief. BMW onderzoekt wel wat er mogelijk is op dat vlak, maar op dit moment staan de additionele functies gewoon achter een betaalmuur. Dat geldt ook voor zakelijke rijders.
MINI doet mee
Welke toegevoegde functionaliteiten er allemaal nog aan zitten te komen is nog niet bekend. Wel weten we dat ook dochterbedrijf MINI niet stilzit als het gaat om mogelijkheden op het gebied van connectiviteit. MINI lanceerde afgelopen maand al de deelauto-functie, die ook achteraf in oudere MINI’s geïnstalleerd kan worden. Dat moet overigens nog wel op een erkend servicepunt van MINI gebeuren. We mogen ervan uit gaan dat er in de toekomst ook voor MINI-rijders meer achteraf installeerbare opties beschikbaar komen. De digitale toekomst ziet er in ieder geval goed uit!