BMW iX maakt laatste testkilometers op de Noordkaap
Een jaar voorafgaand aan de marktintroductie is de volledig elektrische BMW iX klaar voor de laatste wintertest. Enkele prototypes ondergaan op dit moment ten noorden van Scandinavië een duurtest, die onder extreme weersomstandigheden wordt gehouden. Naast het optimaliseren van de aandrijflijn en ophanging wordt de oplaadtechnologie, hoogspanningsaccu’s en warmtebeheer onderworpen aan een veeleisende ‘zuurtest’ en temperaturen onder het vriespunt.
Testen, testen en nog eens testen
De wintertest brengt de prototypes van de BMW iX tot in de meest noordelijke gebieden van Europa. Van verlaten wegen in Lapland tot aan de Noordkaap in Noorwegen, moet de vijfde generatie BMW eDrive-technologie zichzelf bewijzen in bijzondere weg- en weersomstandigheden.
IJzige wegen en ijsoppervlakken die speciaal zijn voorbereid voor testritten geven ingenieurs de kans om de interactie tussen aandrijf- en ophangingssystemen op het wegdek te monitoren. Zo kunnen ze de vierwielaandrijving en ophanging uitvoerig testen en verder afstellen.
Zo efficiënt en krachtig mogelijk
De BMW iX is het eerste model dat is gebaseerd op het nieuwe en modulaire constructieconcept van BMW. Vanaf het begin is de BMW iX ontworpen puur voor elektrische mobiliteit. Met de nieuwste ontwikkelingsfase van BMW eDrive-technologie zet hij nieuwe maatstaven op het gebied van efficiëntie, ook onder zware omstandigheden.
Naar verwachting leveren de twee elektromotoren een vermogen van meer dan 500 pk op alle vier de wielen. Een belangrijk onderdeel van de duurtest is dan ook het verder afstellen van de slimme vierwielaandrijving BMW xDrive. Het doel van de ontwikkeling is om een gecombineerd stroomverbruik te behalen van minder dan 21 kWh per 100 kilometer en een actieradius van meer dan 600 kilometer, beide volgens de meest recente WLTP-testmethode. Voor dit segment elektrische auto is dat extreem efficiënt!
Bijzondere uitdagingen
De hoogspanningsaccu’s en de ingebouwde AC en DC lader ondergaan bij extreem lage buitentemperaturen veldtesten voor dagelijks gebruik. Tijdens het testen van het laden en ontladen van de accu tonen displays constant informatie over het laadniveau, het warmtebeheersysteem, het bereik en de bedrijfsstatus. Het uitdagende testprogramma vraagt meer van de BMW iX-prototypes dan de toekomstige productiemodellen gedurende hun hele levenscyclus moeten weerstaan. De evaluatie van alle testresultaten en de daaruit voortvloeiende optimalisatie van alle aandrijf- en ophangingscomponenten van de BMW iX zullen de komende maanden de weg vrijmaken voor de officiële introductie volgend jaar. Wij kunnen niet wachten!