Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW lanceert eerst volledig eigen model sinds de M1: de XM

BMW lanceert eerst volledig eigen model sinds de M1: de XM

De productie van de BMW XM start in december 2022 en het model zal vanaf het voorjaar van 2023 te koop zijn. Het is de eerste auto die vanaf het begin door M GmbH is ontwikkeld sinds de BMW M1.

Dat komt niet alleen tot uitdrukking in het extravagante design van de 5.110 millimeter lange, 2.005 millimeter brede en 1.755 millimeter hoge auto, die op diverse manieren verwijst naar de legendarische sportwagen met middenmotor. De nieuw ontwikkelde 4,4-liter V8 met 489 pk (360 kW) wordt ondersteund door een 145 kW (197 pk) elektromotor, die direct op de transmissie is geplaatst. Dit geeft de BMW XM (2022) een systeemvermogen van 653 pk (480 kW) en een maximumkoppel van 800 newtonmeter. De krachtoverbrenging wordt verzorgd door een achttraps M Steptronic automaat en de M xDrive vierwielaandrijving. Volgens de fabrikant sprint de SUV in slechts 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid van 250 kan worden verhoogd tot 270 km/u met het optionele M Driver’s Package. Vanaf de herfst van 2023 wordt dit model nog krachtiger met de komst van de BMW XM Label Red, die 748 pk (550 kW) moet leveren en waarvan het koppel maximaal 1.000 newtonmeter bedraagt.

Dynamische auto

De lange wielbasis, hoge wielcamberwaarden, de stijve carrosserie en het M-onderstel, dat een geheel vormt met de Integral Active Steering en het remsysteem, maken van de BMW XM een dynamische auto die toch een hoog rijcomfort biedt. De afzonderlijke systemen zoals de vering of de stuurinrichting kunnen met een druk op de knop worden geïndividualiseerd. Dankzij een 25,7 kWh accu (netto) is zuiver elektrisch rijden ook mogelijk over een afstand van ongeveer 85 kilometer (WLTP), het opladen vindt plaats met maximaal 7,4 kW. De topsnelheid daalt echter wel van 250 km/h (of optioneel 270 km/h) naar 140 km/u in volledig elektrische modus. Het gebruik van elektriciteit kan worden geregeld met behulp van de rijmodi Hybrid, Electric en eControl.

Loungekarakter

Het interieur van de plug-in hybride is voorzien van multifunctionele M-stoelen. Twee monitoren (12,3 en 14,9 inch) in het Curved Display-systeem bieden toegang tot het iDrive infotainmentsysteem, dat ook rijrelevante informatie biedt via displays in M-design. Het achtercompartiment heeft een loungekarakter, met geometrische decorelementen en opvallende verlichtingsfeatures die luxe en comfort benadrukken. BMW IconicSounds Electric voorziet het interieur van de BMW XM van M-specifieke aandrijfgeluiden. Een groot aantal assistentiesystemen biedt standaard ondersteuning, waaronder een parkeerassistent en Driving Assistant, een systeem dat Front Collision Warning, Lane Departure Warning, Lane Departure Mitigation met stuurassistent, Avoidance Assist, Attention Assist en System Speed Limit Info combineert. De optionele Driving Assistant Professional voegt daar Active Cruise Control met Stop & Go-functie, Traffic Light Recognition, Automatic Speed Limit Assist en Active Navigation Guidance aan toe.

Puur rijplezier, nieuwe updates: de BMW Z4 voor modeljaar 2023

Overzicht

Volgende generatie BMW spraakassistent wordt gebaseerd op Amazon Alexa-technologie

HomeBMWNieuwsBMW lanceert eerst volledig eigen model sinds de M1: de XM