BMW M xDrive verkrijgbaar op BMW M3 en BMW M4
Meer dynamiek, betere wendbaarheid en nog preciezer sturen: vanaf juli 2021 zijn de BMW M3 Competition Sedan en de BMW M4 Competition Coupé ook te bestellen met BMW M xDrive.
Nog intenser
Naast de achterwielaangedreven BMW M3 en BMW M4 modellen biedt BMW deze high-performance sportauto’s voor het eerst aan met M xDrive vierwielaandrijving. Bij deze nieuwe modellen wordt het vermogen van de 375kW / 510 pk sterke zescilinder-motor over alle vier de wielen verdeeld. Dit gebeurt via de bekende 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic. Dankzij M xDrive ervaart u de kenmerkende M karakteristieken nog intenser.
De M specifieke vierwielaandrijving verdeelt het vermogen van de motor nauwkeurig over de vier wielen voor een superieure, op het circuit gerichte, dynamiek. U ervaart ongekende wendbaarheid, richtingsstabiliteit en tractie. Daarnaast sprinten de BMW M3 Competition Sedan en BMW M4 Competition Coupé vanuit stilstand 0,4 seconden sneller naar 100 km/u dan de achterwielaangedreven versies. Ze hebben slechts 3,5 seconden nodig.
M specifiek
Het M xDrive systeem werkt met het Actieve M Sperdifferentieel voor een volledig variabele verdeling van de aandrijfkracht op de achterwielen. U verliest hierdoor geen vermogen bij het opzoeken van de limieten of bij verminderde grip.
Samen met Dynamic Stability Control (DSC) zorgt het M xDrive systeem en het Actieve M Sperdifferentieel (met M specifieke tractiecontrole) voor een zeer dynamische rijbeleving bij elke rijsituatie. De M xDrive gebruikt hierbij een elektronisch aangestuurde multi-plaatkoppeling voor een volledig variabele verdeling van koppel tussen de voor- en achterwielen. Speciaal ontwikkelde aandrijfassen brengen het vermogen over op het voor- en achterdifferentieel.
Om verschillen in draaisnelheid van de voor- en achterwielen te compenseren is de tussenbak voorzien van een modelspecifieke besturingseenheid en geïntegreerde wielslipbeperking. Dit vergroot de stabiliteit, bijvoorbeeld bij een gecontroleerde drift in bochten. Standaard dubbelspaak gesmeden lichtmetalen M wielen (19-inch voor en 20-inch achter) met speciale banden brengen de dynamische prestaties op de weg.
Drie rijmodi
Zoals u M gewend bent van M modellen is de vierwielaandrijving nadrukkelijk gericht op de achterwielen. In het M specifieke bedieningspaneel kunt u kiezen uit drie verschillende modi. In de standaard 4WD modus geniet u onder normale omstandigheden van achterwielaandrijving. De voorwielen worden dan alleen bijgeschakeld als de achterwielen het vermogen niet meer aan kunnen.
In de modus 4WD Sport gaat er in meer extremere situaties meer vermogen naar de achterwielen voor scherpere rij-eigenschappen. Hiermee kunt u al gecontroleerd driften, maar wilt u het DSC systeem helemaal uitschakelen, kies dan voor 2WD modus.
Bij de 2WD modus gaat al het vermogen naar de achterwielen en kan de tractie in tien niveaus worden ingesteld. Uw driftvaardigheden kunt u verbeteren met behulp van de M Drift Analyser.
Met de toevoeging van de nieuwe BMW M3 Competition Sedan met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive biedt BMW wederom een nieuwe sublieme high-performance sportauto voor dagelijks gebruik. Binnenkort is er echter nog meer te kiezen, als later dit jaar de nieuw BMW M4 Cabrio wordt geïntroduceerd.