BMW M GmbH heeft een nieuwe video gelanceerd, waarin twee BMW-specialisten praten over de technische overeenkomsten en verschillen tussen de BMW M4 Competition (straatauto) en de BMW M4 GT3 (raceauto). Pak de popcorn erbij en maak je klaar voor ‘BMW M4 Tech Talk’, deel 2. Deze keer gaat het over het hart van het beest: de motor.
De hosts in deze video zijn Marcus Engelke, Project Manager voor de afdeling ‘Aandrijving BMW M4’ en Ulrich Schulz, Hoofd Aandrijvingsdesign bij BMW Motorsport. Zij weten alles te vertellen over de krachtbron uit de BMW M4 Competition en M4 GT3.
Indrukwekkende prestaties
Marcus Engelke wijst op de motor uit de M4 Competition: “Dit is met 510 pk en 650 Nm de sterkste 6-in-lijnmotor die BMW ooit heeft gebouwd voor serieproductie.” De motor in de raceversie heeft 590 pk en 700 Nm. “BMW noteerde voor het laatst dit soort vermogensgetallen bij de BMW M1 Gr. 5,” voegt Ulrich Schulz toe.
Hoewel de twee motoren in grootte verschillen, zitten er veel overeenkomsten tussen. Het carter in de cilinderkop, de krukbediening en krukasspeling zijn allemaal zo gefinetuned dat ze maximale prestaties kunnen leveren op het circuit. De M4 GT3 is de opvolger van de BMW M6 GT3, die onder andere de 24 uur van de Nürburgring won. Vanaf het raceseizoen van 2020 moet de M4 GT3 het stokje van zijn voorganger overnemen.
Ontwerp M4 Competition-motor
Ulrich Schulz pakt een stift en legt het ontwerp van de motor voor de straatversie uit. “In de M4 is de motor 20 graden gedraaid, waardoor er aan de ene kant ruimte ontstaat om twee turbo’s te monteren die uitlaatgassen circuleren om meer vermogen te genereren. Aan de andere kant zit de luchtinlaat en de gasklep. De carterpan hangt relatief laag, en door de 20-graden kanteling is de motor ook vrij breed.”
Doorontwikkeling voor de raceversie
“Bij de ontwikkeling van een motor moet je rekening houden met de gestelde eisen, prestaties en betrouwbaarheid,” zegt Ulrich Schulz. Maar de raceversie gaat het nog wat verder: die moet meer kunnen verdragen. “Voor een laag zwaartepunt moesten we de motor dieper monteren. Maar om dat voor elkaar te krijgen hebben we een grote ingreep moeten verrichten, waar we in eerste instantie niet op gerekend hadden. In plaats van 20 graden is de motor in de raceversie 7 graden gekanteld. Het aandrijfwerk bleef verder identiek. Als voordeel heeft de M4 GT3 een vlakke carterpan, die droog blijft dankzij een pomp die de olie meteen afvoert. De turbo-opstelling is ongeveer hetzelfde gebleven, alleen is die voorzien van een grotere afvoerpijp. Aan de inlaatzijde zitten twee grote gaskleppen, in plaats van één. Dankzij de wijziging kon de motor 20 centimeter dieper gemonteerd worden ten opzichte van de straatversie.”
Overeenkomsten en gezamenlijke historie
Ondanks de grote wijziging zijn er veel onderdelen gelijk gebleven. Zo zijn de drijfstang met zuigers identiek en is de turbo-behuizing in ongewijzigde vorm op de racewagen overgebracht. “We gebruiken niet alleen veel van dezelfde onderdelen, maar werken ook nauw samen aan de fabricagezijde. De complete racemotor is samengesteld met de in serie geproduceerde basisversie, op slechts een paar meter afstand van hier”, vertelt Markus Engelke, doelend op de geboorteplaats van de BMW M4 Competition-motor in de BMW M-fabriek aan de Preussenstrasse in München. “De cirkel is rond”, beaamt Ulrich Schulz “BMW M en BMW Motorsport hebben een gedeelde geschiedenis en het begon allemaal aan de Preussenstrasse.”
BMW Motorsport in Nederland
Wilt u zelf de ongekende kracht van BMW M Motorsport ervaren? Dat kan bij BMW Van Poelgeest, want wij zijn één van de drie officiële BMW M Motorsport-dealers in Nederland.