Onder de meest extreem winterse omstandigheden, wordt op dit moment het prototype van de BMW i7 getest. Enkele kilometers bij de poolcirkel vandaan, in het Zweedse plaatsje Arjeplog, vraagt BMW het uiterste van de i7.Hieronder kunt u verder lezen waarom BMW de bittere kou van de poolcirkel opzoekt.
Vering en veiligheidssystemen
De koude en barre omstandigheden van het hoge Noorden, vragen veel van iedere auto. Juist om deze reden heeft BMW een testcentrum in Arjeplog. Op dit moment is BMW namelijk bezig om de rijdynamiek en verschillende veiligheidssystemen te testen. Doel hiervan is, naast het bieden van optimale veiligheid, ook het gevoel van luxe en comfort te optimaliseren. Zoals iedere 7-serie, kent ook de i7 geen compromis daar waar het gaat om comfort en luxe, zonder BMW’s sportieve genen uit het oog te verliezen. Daarom is BMW op dit moment nog druk met het optimaliseren van de rijdynamiek voor verschillende omstandigheden en verschillende rijmodi. BMW vergeet hierbij niet om ook de sportieve kant van de i7 te benadrukken.
BMW heeft tijdens het testen in Arjeplog met name input gegeven aan de ontwikkeling van vering, demping en verschillende veiligheidssystemen. Door te rijden op een bevroren meer, is BMW’s DSC (Dynamic Stability Control) tot in de puntjes geoptimaliseerd. De grootste uitdaging vond BMW in het afstemmen van de vering componenten in deze zeer gladde omstandigheden. Met name de samenwerking tussen DSC, vering componenten en regeneratief remmen is volledig onderzocht en geoptimaliseerd. Tijdens het remmen op de motor om energie terug te winnen, mag er namelijk geen verlies zijn tractie, die naast het comfort ook de veiligheid tekort doen.
Accu en laden
Wanneer we het dan toch over de het laden hebben. De extreme kou mag uiteraard zo min mogelijk invloed hebben op de prestaties van de accu. De vijfde generatie van BMW’s eDrive technologie wordt ook toegepast in de nieuwe i7. Door diens temperatuur regulatie systeem, zijn de prestaties van de i7 in extreme temperaturen nog steeds wat u van BMW kunt verwachten. In deze fase van de ontwikkeling betekend dit een verbruik van 22,5-19,5 kWh per 100 kilometer volgens WLTP normering. Deze cijfers kunnen nog wijzigen, omdat BMW op dit moment nog bezig is met het optimaliseren van de i7.
Met de ontwikkeling van de i7 is het al vanaf volgend jaar mogelijk om te genieten van luxe, comfort en elegantie met een volledig elektrisch aandrijfsysteem.