bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW verhoogt accuproductie in fabriek Leipzig flink met tweede productielijn voor accumodules

BMW verhoogt accuproductie in fabriek Leipzig flink met tweede productielijn voor accumodules

Vandaag wordt de tweede productielijn voor accumodules van BMW Group Plant Leipzig in gebruik genomen voor de productie van modules voor de volledig elektrische BMW i4, die in München gemaakt wordt. De eerste productielijn in de fabriek te Leipzig ging in mei 2021 in bedrijf en levert de accumodules voor de BMW iX.

Alleen al de nieuwe productielijn voor accumodules gaat gepaard met een investering van ongeveer € 70 miljoen. Terwijl de uitbreiding van de productie van e-componenten doorgaat, worden ook nieuwe banen gecreëerd, waarbij tegen eind 2022 zo’n 250 mensen aan de nieuwe lijn zullen werken, naast de huidige ruim 700 mensen die al in Leipzig aan de productie van e-componenten werken.

De tweede productielijn voor accumodules van de fabriek in Leipzig beslaat een oppervlakte van ca. 4.250 m² en maakt gebruik van BMW i productieruimtes die nu leeg staan nadat de BMW i3 geleidelijk uit productie werd genomen. Elke accumodule doorloopt in totaal 196 productiestations voor hij compleet is en klaar is voor verdere verwerking.

Van accucel tot hoogspanningsaccu

De productie van hoogspanningsaccu’s kan in twee fasen worden verdeeld: de moduleproductie en de montage van hoogspanningsaccu’s. De moduleproductie is een sterk geautomatiseerd proces waarbij de lithium-ion cellen eerst een plasmareiniging ondergaan, voor ze door een speciaal ontwikkeld systeem gecoat worden om een optimale isolatie te verzekeren. Daarna worden ze samengevoegd tot grotere eenheden die modules worden genoemd. De BMW Groep betrekt zijn accucellen van partners die ze volgens de nauwgezette specificaties van de onderneming produceren. De voltooide accumodules worden dan in een aluminium behuizing geplaatst, samen met de aansluitingen en de regel- en koeleenheden. De afmetingen en de vorm van de behuizing en het aantal gebruikte accumodules verschillen. Zo kan elke hoogspanningsaccu optimaal aangepast worden aan de auto die hij zal aandrijven.

Wereldwijd productienetwerk voor e-drives geconcentreerd in Duitsland

Om aan de stijgende vraag naar productiecapaciteit voor onderdelen voor elektrische aandrijflijnen te voldoen, maakt de BMW Groep gebruik van een wereldwijd productienetwerk. De hoogvoltage-accu’s en accu-onderdelen voor de geëlektrificeerde modellen van BMW en MINI  worden gemaakt in de eigen accufabrieken in Dingolfing, Leipzig en Regensburg (Duitsland), en ook in Spartanburg (VS) en Shenyang (China). Er is ook een plaatselijke productie van hoog-voltage-accu’s in Thailand, voor de fabriek in Rayong. In München exploiteert de BMW Groep een e-drive proeffabriek en een Battery Cell Competence Centre, waar de processen voor waardecreatie van accucellen volledig worden geanalyseerd en de technologieën voor productieprocessen worden verfijnd. Net buiten München opent de BMW Groep binnenkort een Cell Manufacturing Competence Centre.

50 Jaar BMW M en 20e BMW M Award: de eerste BMW M3 Competition Touring als exclusieve prijs voor de winnaar van 2022.

Overzicht

BMW M Motorsport keert terug naar Le Mans met de BMW M Hybrid V8: WEC-deelname vanaf 2024

HomeBMWNieuwsBMW verhoogt accuproductie in fabriek Leipzig flink met tweede productielijn voor accumodules