bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW zet elektrische vrachtwagens in voor transport van componenten

BMW zet elektrische vrachtwagens in voor transport van componenten.

Duurzaamheid vormt al jaren de kern van BMW’s bedrijfsfilosofie. De autofabrikant zet zich daarom continu in om de impact van productie- en logistieke processen op het milieu te verkleinen. Daarom heeft BMW Group onlangs ook volledig elektrische vrachtwagens in gebruik genomen voor het transport van componenten binnen het productieproces. Deze vrachtwagens worden ingezet bij de BMW Group Fabriek in Leipzig, een belangrijke locatie voor de productie van e-componenten.

Volledig elektrische vrachtwagens in Leipzig.

Sinds kort rijden er bij de BMW Group Fabriek Leipzig twee volledig elektrische vrachtwagens die onderdelen vervoeren voor de productie van hoogspanningsbatterijen. Ze leggen een acht kilometer lange route af tussen het logistieke centrum en de productiehallen, tot wel twaalf keer per dag. Dat komt neer op bijna 100 kilometer per vrachtwagen per dag, zonder lokale uitstoot. Met deze inzet bespaart BMW jaarlijks naar schatting negen ton CO2, wat een aanzienlijke vermindering betekent ten opzichte de uitstoot van traditionele dieselvrachtwagens.

De vrachtwagens zijn speciaal ontworpen voor korte afstanden en vervoeren voornamelijk batterijcellen en -modules van het magazijn naar de productielocatie. Ze draaien 24 uur per dag in een drieploegendienst en zijn voorzien van een opvallende oplegger met een batterijsymbool en de tekst: “Emissievrij transport voor Leipzig.” Hiermee onderstreept BMW zijn toewijding aan lokale, duurzame productie en mobiliteit zonder schadelijke emissies.

Productie van hoogspanningsbatterijen.

De inzet van elektrische vrachtwagens is een belangrijke schakel in het productieproces van hoogspanningsbatterijen in Leipzig, waar sinds 2021 e-componenten worden vervaardigd. Dit jaar is de capaciteit verder uitgebreid, zodat het gehele proces – van celcoating tot de assemblage van batterijen – volledig in eigen beheer wordt uitgevoerd. Dit omvat ook de productie van batterijen voor de MINI Countryman Electric, die sinds maart 2024 in Leipzig wordt geproduceerd.

De fabriek, waar voorheen de iconische BMW i3 en i8 werden geassembleerd, is grondig verbouwd en beschikt nu over 150.000 m² aan ruimte, speciaal ingericht voor de productie van hoogspanningsbatterijen. BMW streeft naar een productiecapaciteit van jaarlijks 300.000 batterijen en heeft tot nu toe al meer dan 900 miljoen euro in deze faciliteiten geïnvesteerd.

Efficiënter, stiller en schoner transport.

De elektrische vrachtwagens die in Leipzig worden ingezet, zijn uitgerust met lithiumijzerfosfaat (LFP) batterijen van Designwerk. Met een vermogen van 610 pk en vier elektriche aandrijvingen zijn ze drie keer efficiënter dan hun dieseltegenhangers. Ze opereren bovendien geheel zonder lokale uitstoot, wat uiteraard bijdraagt aan een schone en stille productieomgeving. Daarnaast produceert een elektrische vrachtwagen bij het passeren of accelereren bij lage snelheden ongeveer vijf decibel minder geluid dan een dieselvariant. Dat klinkt misschien niet zo indrukwekkend, maar een vermindering van drie decibel houdt al een halvering van het geluid in.

De vrachtwagens worden opgeladen tijdens de pauzes van de chauffeurs. De 340 kWh batterijen, die een levensduur van zo’n 3.000 oplaadcycli hebben, worden in ongeveer 1,5 uur opgeladen tot 80 procent van hun capaciteit.

Green Transport Logistics Project.

Het gebruik van elektrische vrachtwagens past binnen het bredere Green Transport Logistics Project van BMW Group, dat tot doel heeft de CO2-uitstoot in de wereldwijde toeleveringsketen te verminderen.

Naast elektrische vrachtwagens wordt ook gekeken naar andere technologieën, zoals het gebruik van biobrandstoffen (HVO100) in München, die worden geproduceerd uit afvalstoffen. Dat BMW Group naar diversificatie en innovatie in zijn transportoplossingen streeft, blijkt ook uit het feit dat men ook het gebruik van bio-LNG aan het testen is.

Daarnaast werkt BMW samen aan onderzoeksprojecten zoals H2Haul en HyCET, gericht op de ontwikkeling van waterstofvrachtwagens. Door een open benadering van technologieën in te zetten, probeert BMW de meest efficiënte en duurzame transportopties te integreren in zijn processen.

CO2-reductie in 2030.

BMW heeft duidelijke doelen gesteld voor de komende jaren. Tegen 2030 wil het merk de CO2-uitstoot over de volledige levenscyclus van een auto met 40 procent verminderen ten opzichte van 2019. Dit betekent dat niet alleen de voertuigen emissievrij moeten worden, maar ook dat productie- en logistieke processen verder worden geoptimaliseerd.

De introductie van elektrische vrachtwagens in Leipzig is slechts één stap in die richting, maar laat wel zien hoe BMW innovatieve oplossingen toepast om zijn duurzame doelstellingen te behalen. BMW blijft werken aan een toekomst waarin mobiliteit en duurzaamheid hand in hand gaan. Met elke nieuwe ontwikkeling komt het merk dichter bij zijn visie om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen. De elektrische vrachtwagens in Leipzig zijn hier een tastbaar bewijs van en bevestigen BMW’s leiderschap in duurzame mobiliteit en productie.

BMW-fabrieken gaan hun eigen stroom opwekken

Overzicht

Dit is de nieuwe BMW 2 Serie Gran Coupé

HomeBMWNieuwsBMW zet elektrische vrachtwagens in voor transport van componenten