Het is duidelijk. De nieuwe BMW 1 Serie is echt nieuw! Op de IAA in Frankfurt hebben we de definitieve versie mogen aanraken, ruiken, voelen en zitten.
Eerder mochten we al even in een pre-productie exemplaar zitten, maar daar mochten we nog geen foto’s van maken of jullie informeren. Tijdens de IAA in Frankfurt mocht dat wel en hebben we alle verschillen ten opzichte van de vorige 1 Serie mogen aanhoren én voelen. We nemen ze graag even met u door.
Meer ruimte
De achterpassagiers zullen meteen de extra beenruimte merken. Daar is qua ruimte het meeste voordeel behaald. De knieën hebben 3,3 cm. meer ruimte gekregen en op ellebooghoogte is 1,3 cm. extra ruimte ontstaan. De bestuurder en zijn directe passagier komen er niet bekaaid vanaf. Zij hebben 4,2 cm. meer elleboogruimte gekregen. En alsof dat nog niet genoeg is, in de bagageruimte is er 20 liter extra ontstaan. Deze meet nu 380 liter. Met de achterbankleuning neergeklapt is dat maar liefst 1200 liter. De achterbankleuning kun je nu ook via een haak rechterop zetten. Daardoor wordt de bagageruimte een stuk praktische om in te delen.
Om aan te geven hoe knap dit is van BMW, vergelijken we de buitenmaten ook even met zijn voorganger. De buitenmaten zijn nauwelijks gegroeid. Hij is wel iets breder geworden, 3,4 cm. Iets hoger geworden 1,3 cm. Maar ook 0,5 cm. minder lang!
De extra ruimte is onder andere ontstaan doordat hij nu voorwielaangedreven is in plaats van achterwielaangedreven. Ondanks deze “grote” wijziging, verzekerde BMW ons dat de 1 Serie nog als een echte BMW rijdt! Kom dat maar zelf ervaren!
Up-to-date dashboard
Het dashboard van de nieuwe 1 is helemaal bij de tijd. Het nieuwe dashboard uit de 3 Serie zien we nu ook terug in de 1 Serie. Dat betekent: twee displays van elk 10,25 inch groot bieden toegang tot de nieuwste BMW bedieningssoftware, te weten Operating System 7.0. Voor het eerst is er (optioneel) ook een Head-Up display beschikbaar. Deze is fullcolour en 9,2 inch groot. Je hoeft je blik dus niet meer van de weg af te wenden.
Herken de kont
Vroeger kon je aan het aantal uitlaten de motorvariant herkennen, maar zo makkelijk is dat niet meer bij de nieuwe 1. Deze heeft namelijk (bijna) altijd twee sportieve uitlaten. Één links en één rechts. Beide hebben een doorsnede van 9 cm. Er zijn twee uitzonderingen, namelijk: de basis benzine- (118i) en basis dieselmotor (116d) hebben één uitlaat. De overige motoren hebben allemaal twee uitlaten, waarbij die van de 135i zelfs een doorsnede van 10 cm. hebben.
Vanaf 28 september staat hij bij ons in de showroom. We horen dan graag wat u ervan vindt.