Vers van de pers! Een nieuw hoofdstuk in elektromobiliteit. De volledig elektrische BMW iX3 is de eerste puur elektrische SAV met de uitzonderlijke efficiënte vijfde generatie BMW eDrive technologie. Exclusieve innovaties voor elektromotor en de hoogvoltagebatterij zorgen voor grotere efficiëntie en extra actieradius.
Verwacht: november 2020
De allereerste
Met de BMW iX3 wordt een nieuw hoofdstuk gestart in elektromobiliteit. De BMW iX3, die vanaf 2020 geproduceerd wordt, is buitengewoon geschikt voor dagelijks gebruik. Een actieradius van meer dan 440 km (WLTP) vanuit een accu met 80 kWh capaciteit. Het is de eerste volledig elektrisch aangedreven SAV (Sports Activity Vehicle) én de eerste BMW die voorzien zal worden van de vijfde generatie BMW eDrive technologie – welke later ook in de BMW i4 en BMW iNEXT gebruikt zal worden.
Eigen productie
De nieuwste BMW eDrive technologie is de sleutel tot succesvolle en duurzame elektrische auto’s. Alle onderdelen zijn door BMW Group zelf ontwikkeld en geproduceerd, zélfs de elektromotoren en hoogvoltagebatterijen. Hierdoor heeft ieder onderdeel van de auto de kwaliteit die BMW als maatstaf hanteert.
Sneller door slim te zijn
De nieuwste BMW eDrive technologie bestaat voor het belangrijkste deel uit één behuizing. De elektromotor, de elektronica en transmissie zijn samengebracht, dat scheelt ongekend vele ruimte en gewicht, terwijl dat allerminst ten koste gaat van prestaties. De verhouding tussen het vermogen en het gewicht van de aandrijflijn is bijvoorbeeld al met 30% verbeterd ten opzichte van de vierde generatie techniek. De elektromotor levert daardoor een maximumvermogen van 286 pk en 400 Nm koppel aan de achterwielen. Genoeg voor snelle acceleratie vanuit stilstand en bij-accelereren op hogere snelheid.
De nieuwe accu
De hoogvoltagebatterij van de BMW iX3 is onderdeel van de vijfde generatie BMW eDrive technologie. Eveneens vernieuwd en verbeterd, hij heeft bijvoorbeeld het hoogste niveau dat op dit moment mogelijk is. Tegelijkertijd heeft BMW Group het aandeel kobalt in de accu’s met bijna 70% verminderd. De energiedichtheid van de batterijen is dan ook met 20% gestegen, zodat de accu genoeg vermogen kan blijven leveren. Ook de schaalbaarheid van de hoogvoltagebatterij is verder verbeterd. De cellen worden in een gespecialiseerde BMW fabriek tot modules opgebouwd en in pakketten samengevoegd. Voor de BMW iX3 is er een extreem platte accu die in de bodem van de auto wordt geplaatst. Hierdoor blijft de zitruime onaangetast.
Voor de BMW iX3 koopt BMW voor het eerst de “accu-grondstoffen” direct in.
De mijlpaal
De BMW iX3 is een grote mijlpaal voor BMW Group. De BMW X3 is hiermee namelijk het eerste model dat leverbaar is in iedere mogelijke aandrijflijn. Conventionele verbrandingsmotor (benzine of diesel), plug-in hybride óf volledig elektrisch (BMW iX3)? Aan u de keuze. BMW houdt met haar Power of Choice rekening met de wereldwijd uiteenlopende behoeften en zoveel mogelijk CO2-reductie.
Meer weten over de BMW iX3