De nieuwe BMW M4 CS.
De nieuwe BMW M4 CS is qua dynamiek naar een nog hoger plan gebracht met een vermogen dat is verhoogd tot 405 kW/550 pk, een specifieke onderstelafstelling en een verlaagd gewicht – mede dankzij diverse componenten die van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) zijn gemaakt – waardoor het concept van de BMW M4 Coupé met vier zitplaatsen, alledaagse bruikbaarheid, een geavanceerde uitrusting en exclusieve designkenmerken een extra dimensie krijgt.
De nieuwe BMW M4 CS beschikt over een zescilinder lijnmotor die is gekoppeld aan een achttraps M Steptronic transmissie en M xDrive intelligente vierwielaandrijving, wat zorgt voor dynamiek en veiligheid in elke situatie. De onmiddellijke vermogensafgifte en de geoptimaliseerde tractie zorgen voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden. Tijdens tests op het Nordschleife-gedeelte van de Nürburgring – de ultieme barometer voor alle BMW M modellen als het gaat om prestatiepotentieel, wendbaarheid en rijgedrag – liet de nieuwe BMW M4 CS een officiële tijd van 7 min. 21,989 sec. noteren voor de volledige ronde van 20,832 kilometer.
Topprestaties en een onderscheidend geluid.
Autosporttechnologie vormt de basis voor het buitengewone potentieel van de zescilinder lijnmotor, die onder de motorkap van de nieuwe BMW M4 CS een maximaal vermogen van 405 kW/550 pk levert. Dit betekent een toename van 15 kW/20 pk ten opzichte van de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive. De vermogensstijging werd bereikt door gerichte aanpassingen aan de M TwinPower Turbo-technologie van de motor en vergde geen concessies op het gebied van stabiliteit of duurzaamheid. De aanpassingen bestonden voornamelijk uit het verhogen van de maximale laaddruk van de twee mono-scroll turbo’s naar 2,1 bar en het uitvoeren van enkele modelspecifieke aanpassingen aan het motormanagement.
De motor in de nieuwe BMW M4 CS levert zijn maximumkoppel van 650 Nm vanaf slechts 2.750 t/min tot 5.950 t/min. Hij levert zijn maximale vermogen bij 6.250 tpm en het rode gebied van de toerenteller begint bij 7.200 tpm.
Indrukwekkende voorwaartse drang.
De achttraps M Steptronic transmissie, M xDrive en het actieve M differentieel zetten al het vermogen om in een indrukwekkende voorwaartse drang. Het aandrijfkoppel van de motor wordt naar alle vier de wielen van de nieuwe BMW M4 CS overgebracht via een achttraps M Steptronic transmissie met Drivelogic.
Het motorvermogen wordt op de weg overgebracht door het M xDrive-systeem. Deze intelligente vierwielaandrijving maakt gebruik van een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling in de tussenbak om het motorvermogen soepel te verdelen over de voor- en achterwielen – en zo de tractie, wendbaarheid en koersvastheid in elke situatie te maximaliseren. De olietoevoer van de meervoudige plaatkoppeling is geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat het vierwielaandrijvingssysteem effectief blijft presteren, zelfs tijdens circuitsessies.
Kenmerkend M-gevoel.
Het feit dat een groot deel van het vermogen door het M xDrive-systeem naar de achterwielen wordt gestuurd en de manier waarop het systeem samenwerkt met het actieve M differentieel op de achteras – waarvan de werking ook volledig variabel is – dragen bij aan het kenmerkende M-gevoel bij het accelereren of het nemen van bochten. Bovendien kan in het M Setup-menu de 4WD Sport-modus worden geselecteerd, die een nog groter deel van het motorkoppel naar de achterwielen stuurt. Bestuurders kunnen ook het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) helemaal uitschakelen en uitsluitend achterwielaandrijving inschakelen via de 2WD-modus. Hierdoor worden bestuurders nog meer betrokken bij de rijervaring.