De nieuwe BMW X3 ondergaat dynamische rijtests.
Aan het einde van het ontwikkelingsproces vinden in het testcentrum van BMW Group in Miramas, Zuid-Frankrijk, de laatste tests plaats van alle chassiscontrolesystemen en rijassistentiesystemen van de nieuwe BMW X3. De vierde generatie van de Sports Activity Vehicle (SAV) wordt over een paar weken gepresenteerd en wordt geleverd met zowel zeer efficiënte verbrandingsmotoren als een geavanceerde plug-in hybride aandrijflijn.
De ontwikkelings- en testingenieurs zorgen er met een intensief tuning programma voor dat alle modelvarianten van de nieuwe BMW X3, ongeacht aandrijfconcept en gewicht, in elke situatie een superieur weggedrag hebben. De goed op elkaar afgestemde geautomatiseerde rij- en parkeersystemen in de nieuwe BMW X3 draagt ook bij aan een harmonieuze rijervaring.
De nieuwe BMW X3 heeft op weg naar de serieproductie al uitgebreide tests ondergaan op sneeuw en ijs, in extreem hete gebieden en off-road. De geschiktheid van de SAV voor dagelijks gebruik en lange ritten werd getest en verfijnd in stedelijk stop-and-go verkeer en op bochtige provinciale wegen, snelwegen en geselecteerde circuits.
Perfect op elkaar afgestemde systemen zorgen voor een typische BMW rijervaring.
De ontwikkelingsingenieurs gebruiken de veelzijdige testbaan in Miramas om de laatste hand te leggen aan de rijervaring van de nieuwe BMW X3. Naast een asfaltovaal en een snelwegring zijn er ook slalomtrajecten, evenals off-roadtrajecten en handlingparcoursen met verschillende wegdekken. Hierdoor kunnen de acceleratie in de lengterichting en dwarsrichting, de vering en demping, de stuurprecisie en het remgedrag van de nieuwe BMW X3 tot in het kleinste detail worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. De rijdynamiek en efficiëntie van de nieuwe BMW X3 profiteren van een intelligente lichtgewicht constructie en geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen. Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,27 zet hij nieuwe maatstaven in zijn segment.
Vergeleken met zijn voorganger heeft de nieuwe BMW X3 ook een grotere spoorbreedte en minder opwaartse druk bij de achteras. Daarnaast is de stijfheid van de carrosserie en de verbinding met het onderstel verhoogd. Gerichte verbeteringen aan de kinematica en elastokinematica van beide assen zorgen, in combinatie met een toename van het caster van de voorwielen met 19 procent, voor een merkbaar verbeterde richtingsstabiliteit. Een directere stuurverhouding verbetert het stuurcomfort, terwijl gewijzigde stabilisatorstangen de rijdynamiek in bochten verbeteren zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort.
Rijdynamische tests.
Een Adaptive Chassis met elektronisch geregelde schokdempers is als optie leverbaar voor de nieuwe BMW X3. De laatste finetuning hiervan maakt deel uit van de rijdynamische test in Miramas. Het systeem biedt twee settings die kunnen worden geselecteerd via My Modes. Daarnaast is de nieuwe versie van de SAV standaard uitgerust met de nieuwste versie van BMW Lateral Dynamics Management, dat zorgt voor een nauwkeurige regeling van de vereiste stuurkoppels, de op actuatoren gebaseerde wielslipbeperking en de gierkoppelverdeling van Performance Control, die op elk moment aan de rijsituatie worden aangepast.
Perfect op elkaar afgestemd.
Dankzij de unieke ontwikkelingsexpertise van BMW zijn alle componenten en systemen van de aandrijf- en ondersteltechnologie perfect op elkaar afgestemd. Het resultaat is de karakteristieke combinatie van precisie, soevereiniteit en veelzijdigheid die kenmerkend is voor de rijervaring in een BMW SAV.
De nieuwe BMW X3 is voorzien van het nieuwste BMW iDrive-systeem op basis van het BMW Operating System 9 inclusief BMW iDrive Controller en biedt een aanzienlijk groter aantal systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren in vergelijking met het voorgaande model. Met zijn standaarduitrusting overtreft hij duidelijk de eisen die worden gesteld bij de Euro NCAP veiligheidstests. De bijzonder fijngevoelige rem- en stuurinterventies van de assistentiesystemen in vergelijking met de concurrentie zijn nog een voorbeeld van de unieke prestaties van de rijdynamica van BMW. Ze maken in elke situatie een harmonieuze interactie tussen bestuurder en auto mogelijk.
De uitstekende functionaliteit van alle assistentiesystemen is gebaseerd op state-of-the-art sensortechnologie en software, processor- en netwerktechnologie. Highlights in de nieuwe BMW X3 zijn de Active Lane Change Assistant en de Parking and Manoeuvre Assistant, waarmee de bestuurder manoeuvres van buiten de auto kan bedienen met een smartphone.