De ultieme metgezel – in echte en virtuele werelden: BMW presenteert BMW i Vision Dee in Las Vegas.
De BMW Group deelt zijn visie op de toekomstige digitale ervaring, zowel binnen als buiten de auto, tijdens de Consumer Electronics Show (CES) 2023 in Las Vegas. BMW i Vision Dee is een futuristische middelgrote sedan met een nieuwe designtaal. De naam ‘Dee’ staat voor Digital Emotional Experience – en dat is precies het doel ervan: een nog sterkere band creëren tussen mensen en hun auto’s in de toekomst.
BMW Mixed Reality Slider: in vijf stappen de virtuele wereld in.
De BMW Mixed Reality Slider is, in combinatie met het geavanceerde Head-up Display, het digitale hoogtepunt en de centrale bediening van BMW i Vision Dee. Met behulp van speciale sensoren op het instrumentenpaneel kunnen bestuurders zelf bepalen hoeveel digitale content ze op het geavanceerde Head-Up Display willen zien. Tegelijkertijd kunnen de ramen worden verduisterd om de werkelijkheid geleidelijk te laten vervagen. Mixed reality kan in BMW i Vision Dee op een intense manier worden ervaren, waarbij verschillende zintuigen worden aangesproken zonder dat er extra hulpmiddelen nodig zijn.
Geavanceerd BMW Head-Up-Display: in NEUE KLASSE vanaf 2025.
De BMW Group staat in de autosector bekend als pionier op het gebied van head-up displays en heeft deze technologie de afgelopen twee decennia systematisch verfijnd. In BMW i Vision Dee maakt projectie over de gehele breedte van de voorruit het mogelijk om informatie op een zo groot mogelijk oppervlak weer te geven – dat pas als display herkenbaar wordt als het geactiveerd wordt. Op deze manier demonstreert de BMW Group het enorme potentieel van projectietechnologie en visualiseert BMW i Vision Dee hoe een geavanceerd head-up display ook in de toekomst gebruikt zou kunnen worden voor het weergave- en bedieningsconcept. De productieversie van het BMW Head-Up-Display dat zich over de volle breedte van de voorruit uitstrekt, zal vanaf 2025 worden toegepast in de modellen van de NEUE KLASSE.
Welkomstscenario met stem en ‘fygitale’ pictogrammen.
De digitale ervaring begint al buiten de auto, met een gepersonaliseerd welkomstscenario dat grafische elementen, licht- en geluidseffecten combineert. Natuurlijke taal dient als de eenvoudigste, meest intuïtieve vorm van interactie, waardoor een perfect begrip tussen mensen en hun voertuigen mogelijk is. De koplampen en de gesloten BMW grille vormen ook een gemeenschappelijke fygitaal (samensmelting van fysiek en digitaal) icoon op een uniform oppervlak, waardoor de auto verschillende gezichtsuitdrukkingen kan produceren. Dit betekent dat BMW i Vision Dee met mensen kan ‘praten’ en tegelijkertijd stemmingen als vreugde, verbazing of goedkeuring visueel kan uitdrukken. BMW i Vision Dee kan ook een afbeelding van de avatar van de bestuurder op de zijruit projecteren om het welkomstscenario verder te personaliseren.
Een gereduceerd design – van binnen en van buiten.
Het design van de BMW i Vision Dee is bewust gereduceerd om de aandacht te richten op de digitale ervaring en het DNA van het merk BMW. De aanblik van het exterieur wordt bepaald door het klassieke driedelige sedanontwerp dat de kern van het merk BMW vormt. Traditionele designelementen, zoals de BMW nierengrille, de dubbele ronde koplampen en de Hofmeister-knik, zijn opnieuw vormgegeven, waarbij phygitale iconen analoge elementen vervangen. Dit geeft de BMW i Vision Dee een eigen digitaal, maar menselijk, karakter.