Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW Group behoudt nummer 1-positie in wereldwijde premiumsegment

BMW Group behoudt nummer 1-positie in wereldwijde premiumsegment

De BMW Group heeft in 2022 grote stappen gezet op het gebied van elektromobiliteit. BMW Group wist zijn BEV-verkopen ten opzichte van 2021 meer dan te verdubbelen (+107,7%) met een totaal van 215.755 volledig elektrische BMW’s en MINI’s. Een belangrijke mijlpaal werd bereikt toen de BMW Group tegen het einde van vorig jaar zijn 500.000e volledig elektrische auto aan zijn nieuwe eigenaar overhandigde.

De BMW Group leverde in 2022 wereldwijd in totaal 2.399.636 auto’s van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce af aan klanten (-4,8%); een jaar waarin alle bedrijfstakken te kampen hadden met tegenwind door knelpunten in de toelevering, de pandemie in China en de oorlog in Oekraïne. Het belangrijkste effect was voelbaar in de eerste zes maanden van het jaar, met minder leveringen dan vorig jaar. In de tweede helft van 2022 trok de verkoop steeds meer aan. In het vierde kwartaal meldde de BMW Group een aanzienlijke verkoopgroei van +10,6%, met 651.798 verkochte auto’s.

De toekomst van de BMW Group is elektrisch, circulair en digitaal. Een highlight op weg naar de NEUE KLASSE werd vorige week op de CES in Las Vegas gepresenteerd: de BMW i Vision Dee vertegenwoordigt de visie van de BMW Group op de toekomstige digitale ervaring, zowel binnen als buiten de auto. De BMW Group zal in de loop van 2023 verdere voorproefjes geven van het revolutionaire concept van de NEUE KLASSE.

Het merk BMW behield de nummer 1-positie in het wereldwijde premiumsegment

Van het merk BMW werden vorig jaar wereldwijd in totaal 2.100.692 auto’s verkocht (-5,1%) en behield daarmee zijn nummer 1-positie in het wereldwijde premiumsegment. Bij het merk BMW was er ook een sterke groei qua geëlektrificeerde modellen. De verkoop van geëlektrificeerde auto’s (inclusief plug-in hybriden) steeg over het hele jaar steeg met +35,6% ten opzichte van het voorgaande jaar naar 372.956 auto’s. In Nederland werden 2.411 exemplaren van de BMW i4 op kenteken gezet, 1.853 stuks van de BMW iX3 en 912 exemplaren van de iX. Daarmee nemen de geëlektrificeerde modellen ook in ons land een steeds groter deel in de verkopen in.

Ondanks de uitdagingen qua toelevering sloot BMW M GmbH zijn jubileumjaar af met een nieuw record. BMW M meldde een groei van +8,4% ten opzichte van het voorgaande jaar, met de verkoop van 177.257 auto’s. Tegelijkertijd boekte BMW M aanzienlijke vooruitgang met de elektrificatie van zijn productportfolio. De lancering van de eerste twee volledig geëlektrificeerde BMW M Performance-modellen, de i4 M50 en de iX M60, het allereerste geëlektrificeerde high-performance model, de BMW XM, en de nieuwe M240i Coupé droegen in hoge mate bij aan dit succesvolle jaareinde. Ook de nieuwe generatie van de BMW M2 en de onlangs uitgebrachte BMW M3 Touring leverden vorig jaar een belangrijke bijdrage aan de verkoopgroei.

De aantrekkelijke productportefeuille van het merk blijkt uiterst populair bij de klanten. Dat blijkt uit hoge nieuwe orders voor modellen als de BMW X1, iX1, i4, iX en i7. Later dit jaar zal de BMW Group zijn elektrische modellengamma uitbreiden met de BMW i5.

BMW M GmbH sluit jubileumjaar af met nieuw verkooprecord.

Overzicht

De ultieme metgezel – in echte en virtuele werelden: BMW presenteert BMW i Vision Dee in Las Vegas

HomeBMWNieuwsBMW Group behoudt nummer 1-positie in wereldwijde premiumsegment