BMW opnieuw marktleider in premium segment.
Ook in 2022 ging BMW in Nederland aan kop in het premium segment. Daarbij namen elektrische en plug-in hybride-modellen maar liefst 55 procent van de verkopen voor hun rekening. De verkoop van stekkermodellen van het merk BMW is meer dan verdubbeld. Bovendien was de MINI Electric het bestverkochte MINI model in 2022.
Hoewel 2022 in tal van opzichten een uitdagend jaar was, wist BMW Group Nederland opnieuw een verkoopsucces te realiseren. Het merk BMW mocht zich ook afgelopen jaar weer marktleider in het premium segment noemen en de verkoop van BMW’s met een stekker is twee keer zoveel geworden ten opzichte van vorig jaar. Zodoende namen elektrische en geëlektrificeerde modellen in 2022 voor het eerst het merendeel van de verkopen voor hun rekening. MINI wist ondanks een markt die onder druk stond een mooi resultaat neer te zetten. Ook in dit geval met een duurzaam tintje, want het aandeel van de MINI Electric in de totale verkopen van het merk nam toe van één vijfde tot bijna een derde. Bij BMW Motorrad kunnen ze ook terugkijken op een succesvol jaar. Ook in Nederland, want hier was men voor de dertiende achtereenvolgende keer marktleider.
Anne Brons, CEO BMW Group Nederland: “2022 was een memorabel jaar waarin BMW Group, met alle uitdagingen die ook dit jaar weer kende, er toch in is geslaagd de sterke ambitie op elektrificatie waar te maken. Ik ben er trots op dat we daar als BMW Group Nederland aan hebben bijgedragen. Maar liefst 60% van de BMW modellen die we dit jaar in ons land hebben verkocht heeft een stekker, het overgrote deel is volledig elektrisch. Ook kozen steeds meer meer MINI klanten voor een volledig elektrische MINI en bij Motorrad bleek de elektrische CE 04 motorscooter een groot succes. Al geruime tijd rollen de populaire BMW i4, iX en iX3 van de band. Inmiddels is ook de productie van de BMW i7 en de iX1 vol op stoom gekomen. Allemaal volledig elektrische modellen. Het was bij onze geweldige dealers alle hens aan dek om in de laatste weken nog vele klanten blij te maken met hun nieuwe, veelal elektrische BMW of MINI. Mijn dank gaat uit naar alle geduldige klanten en tevens naar onze dealercollega’s die dagelijks hard werken om onze mooie producten zo snel mogelijk af te leveren.”