Expertise ingebouwd in elke cel: BMW Group produceert batterijcelmonsters in Parsdorf.
Een piepklein stukje toekomst werd onlangs geproduceerd in het Duitse Parsdorf: 95 millimeter hoog, cilindervormig, met een diameter van 46 millimeter. Dit zijn de nieuwe batterijcellen zoals die gebruikt zullen worden in de modellen van de Neue Klasse vanaf 2025. Deze worden geproduceerd in het nieuwe Cell Manufacturing Competence Centre (CMCC) in Parsdorf.
Het CMCC in Parsdorf zal de BMW Group in staat stellen het gehele proces van waardecreatie van cellen te overzien. Met deze knowhow zet het bedrijf benchmarks op het gebied van productie, kwaliteit, prestaties, kosten en milieunormen, die het in nauwe samenwerking met zijn partners implementeert. In de competentiecentra voor batterijcellen in München en Parsdorf werkt BMW Group systematisch aan toekomstige mijlpalen, zoals het opstarten van de zesde generatie elektrische aandrijflijnen en de ontwikkeling van all-solid-state batterijen.
Recycling in het CMCC: materialen in de kringloop houden.
Grondstoffen behoren tot de belangrijkste kostenfactoren met betrekking tot de celproductie. Efficiënt en verantwoord gebruik van grondstoffen en dragermateriaal is daarom noodzakelijk en zinvol vanuit zowel milieu- als economisch oogpunt. In het nieuwe CMCC wordt ervaring opgedaan met alle processen en worden de geleerde lessen geanalyseerd om het gebruik van grondstoffen verder te optimaliseren. Restmaterialen van het productieproces worden in het CMCC verzameld, gesorteerd en teruggevoerd in de celproductiecyclus. Naast het werken aan het celproductieproces richten experts van BMW Group zich ook op het hergebruiken van materialen en componenten van de gehele batterij na het eerste gebruik in de auto.
Volledig gerecycled kathodemateriaal.
In het Battery Cell Competence Centre (BCCC) in München zijn de eerste batterijcellen gemaakt van 100% gerecycled en/of secundair kathodemateriaal (batterijkwaliteit) geproduceerd en getest met behulp van geavanceerde karakteriseringsmethoden. De celleveranciers van BMW leveren al batterijcellen met secundaire grondstoffen (bijvoorbeeld nikkel) uit verschillende gebruikte accubronnen, inclusief productieafval. Het langetermijndoel van BMW Group is om alle grondstoffen te hergebruiken in recyclebare hoogvoltage-batterijen.
BMW batterijtechnologie van de zesde generatie: nieuw celformaat en verbeterde celchemie.
De batterijcel is verantwoordelijk voor de kerneigenschappen van elektrische auto’s: actieradius, rijprestaties en laadtijd. Met de nieuwe ronde cel die speciaal is ontworpen voor de elektrische architectuur van de Neue Klasse-modellen wordt het mogelijk om de actieradius van het topmodel aanzienlijk te verhogen met maximaal 30 procent (volgens WLTP).
De nieuwe ronde cellen hebben een standaard diameter van 46 millimeter en twee verschillende hoogtes van 95 millimeter en 120 millimeter. Vergeleken met de prismatische cellen van de vijfde generatie BMW-batterijcellen, zal het nikkelgehalte van de ronde cellen aan de kathodezijde hoger zijn, terwijl het kobaltgehalte lager zal zijn.
De batterij, aandrijflijn en laadtechnologie in de Neue Klasse zullen een hogere spanning van 800 volt hebben. Dit optimaliseert onder andere de toevoer van energie naar gelijkstroom-laadstations met een hoog vermogen, die een veel hogere laadcapaciteit kunnen bereiken met een stroomsterkte tot 500 ampère, waardoor de laadtijd van tien tot 80 procent met 30 procent wordt verkort.